وزارت مالیه اداره طالبان در یک بیانیه با دادن مهلت سهماهه به واردکنندگان دارو از پاکستان گفته است که از امروز پنجشنبه، ۲۲ عقرب، تا سه ماه این داروها شامل محصول گمرکی خواهند شد اما در پایان این دوره، داروهای وارداتی از پاکستان دیگر شامل محصول نخواهند شد.
این وزارت از تمامی بازرگانان دارو که با پاکستان تجارت دارند، خواسته است تا در جریان این سه ماه، معاملات تجاری خود را تصفیه کرده و از مقررات تازه پیروی کنند.
به گفته این وزارت، این تصمیم بر اساس هدایت معاونیت ریاست وزیران طالبان گرفته شده است.
این در حالی است که عبدالغنی برادر، معاون ریاست وزیران طالبان، در نشستی روز گذشته اعلام کرد که پس از این واردات دارو از پاکستان متوقف خواهد شد.
واردات دارو از پاکستان بخش بزرگی از بازار دارویی افغانستان را تأمین میکند.
وزارت مالیه طالبان گفته دلیل این اقدام جلوگیری از ورود داروهای بیکیفیت است و تأکید کرده که واردات داروی با کیفیت بالا باید در اولویت قرار گیرد.
خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در پیوند به سخنان اخیر عبدالغنی برادر گفته است که قطع مسیر تجارت افغانستان از پاکستان، برای این کشور زیان اقتصادی ندارد.
در همین حال، در یک تحول دیگر، دفتر رسانههای والی طالبان در ننگرهار گفته است که محمولههای میوه و سبزی که قرار بود به پاکستان صادر شوند، از گذرگاه تورخم برگشت داده شدهاند.
عزیزالله مصطفی، معاون والی ننگرهار، در دیداری با بازرگانان در بازار عمدهفروشی میوه شهر جلالآباد گفته است که تلاشهایی برای ایجاد بازارهای مناسب داخلی و خارجی در جریان است.
بر اساس این بیانیه، او از مردم خواسته است از بازرگانان و سرمایهگذاران حمایت کنند.
این در حالی است که طالبان روز چهارشنبه از محدودسازی داد و ستد بازرگانی با پاکستان خبر دادند.
این همچنین در حالی است که گذرگاههای کشور با پاکستان از بیش از یک ماه به این سو به روی رفت و آمد و داد و ستد بازرگانی و ترانزیتی بستهاند.
