بازرگانی

خواجه آصف: قطع مسیر تجارت برای پاکستان زیان اقتصادی ندارد

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان. آرشیف

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در پیوند به سخنان اخیر عبدالغنی برادر گفته است که قطع مسیر تجارت افغانستان از پاکستان، برای این کشور زیان اقتصادی ندارد.

معاون اقتصادی رئيس‌وزیران طالبان روز گذشته در نشستی در کابل خواهان محدود شدن داد و ستد بازرگانی با پاکستان شد و به واردکنندگان دارو سه ماه فرصت داد تا واردات شان را از پاکستان متوقف کنند.

وزیر دفاع پاکستان در واکنش به این تصمیم گفته است: «تمام کالاهایی که از بندر کراچی برای افغانستان بارگیری می‌شوند، در واقع وارد پاکستان می‌گردند. اگر افغان‌ها می‌خواهند کالاهای خود را از ایران، ترکیه، ترکمنستان یا هند وارد کنند، بسم‌الله، انجام دهند؛ به فضل خدا، این مسئله برای ما هیچ زیان اقتصادی در پی ندارد.»

خواجه آصف در گفتگو با یک رسانه پاکستانی گفته است که افغانستان هرجا که بتواند مسیر ترانزیتی ارزان‌تری پیدا کند، به همان‌جا خواهد رفت و این موضوع برای پاکستان، «نوعی تسکین» است.

او همچنین افزوده که تصمیم طالبان برای تغییر مسیر تجارت، مسئله داخلی افغانستان است.

طالبان در نشست روز گذشته همچنین از پاکستان خواستند در صورت بازگشایی گذرگاه‌های مرزی، تضمین معتبر ارائه کنند که در هیچ موردی این گذرگاه‌ها بسته بسته نشوند.

از سوی دیگر، وزیر صنعت و تجارت طالبان در نشست چهارشنبه گفت که هزینه ماهانه بسته ماندن گذرگاه‌های برای داد و ستد بازرگانی، حدود ۲۰۰ میلیون دالر است.

پاکستان و طالبان در ماه‌های اخیر با تنش‌های کم پیشینه روبه‌روشده‌اند. در اوج این تنش‌ها، گذرگاه‌های کشور با پاکستان از بیش از یک ماه به این‌سو بسته است. دو طرف باوجود دو دور مذاکرات در استانبول برای کاهش این تنش‌ها و بازگشایی گذرگاه‌ها به نتیجه‌ای نرسیدند.