مهاجرت

نزدیک به ۱۶۰۰۰ مهاجر در یک روز از پاکستان اخراج شدند

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور رسیدگی به مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (دوشنبه، ۱۲ عقرب) پاکستان ۱۵۸۲۶ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

به گفته این کمیسیون از این میان ۸۹۲۵ تن از طریق گذرگاه تورخم، ۵۹۱۲ تن از مسیر سپین بولدک و همچنین ۹۸۹ تن دیگر از طریق مرز بهرامچه در هلمند وارد کشور شده‌اند.

در خبرنامه این کمیسیون آمده است که همزمان با این ایران نیز ۴۱۷ مهاجر کشور را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی اسلام قلعه و پل ابریشم به افغانستان برگشته‌اند.

این در حالی است که پاکستان روز شنبه، ۱۰ عقرب، نیز ۷۹۱۳ مهاجر کشور را اخراج کرد؛ مهاجرانی که اکثر آنان با اجباری از طریق گذرگاه‌ مرزی سپین بولدک وارد کشور شدند.

با این حال، با شدت گرفتن اخراج مهاجران از پاکستان و ایران، شمار زیادی از خانواده‌های بازگشته با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو هستند.

یک گزارش پیشین آمو نشان می‌دهد که در یکی از بخش‌های کوچک شهر قندهار، خانواده‌های زیادی که تازه از پاکستان بازگشته‌اند، زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند. این خانواده‌ها روز و شب خود را در شرایط دشوار می‌گذرانند؛ نه سرپناه مناسب دارند، نه کار و نه امکانات ابتدایی زندگی.

نبود آب آشامیدنی، برق و خدمات صحی، از مشکلات اصلی آنان به‌شمار می‌رود.