ترکیه و قطر در یک بیانیه مشترک پس از پایان مذاکرات استانبول گفتهاند که طالبان و پاکستان قرار است در ۶ نومبر (۱۵ عقرب) بار دیگر در استانبول دیدار کنند تا در مورد نهاییسازی میکانیزمهای تطبیق توافق آتشبس گفتگو کنند.
بر بنیاد این بیانیه، این نشست در پی شش روز مذاکرات فشرده (۲۵ تا ۳۰ اکتوبر) برگزار میشود که با میانجیگری ترکیه و قطر و با هدف تقویت توافق آتشبسی صورت گرفت که در ۱۸ و ۱۹ اکتبر در دوحه مورد توافق قرار گرفته بود.
در بیانیه آمده است که «تمامی طرفها بر تداوم آتشبس توافق کردهاند»، و قرار است جزئیات بیشتر در نشست هفته آینده بررسی شود.
یکی از نتایج کلیدی مذاکرات اخیر در استانبول، توافق بر سر ایجاد میکانیزم نظارت و راستیآزمایی برای حفظ آتشبس و رسیدگی به نقضهای احتمالی آن بوده است. هرچند جزئیات این سازوکار هنوز روشن نشده، اما این توافق گامی در جهت نهادینهسازی تلاشها برای صلح و کاهش تنش میان دو طرف محسوب میشود.
بیانیه مشترک همچنین از مشارکت فعال هر دو طرف در مذاکرات تمجید کرده و تأکید میکند که میانجیگران، ترکیه و قطر، به حمایت از روند صلح و ثبات پایدار ادامه خواهند داد.
مذاکرات استانبول در حالی انجام شد که تنشها میان پاکستان و طالبان در هفتههای اخیر افزایش یافته—بهویژه بهدلیل درگیریهای مرزی و نیز اخراج گسترده پناهجویان از پاکستان. کارشناسان میگویند که این تلاش دیپلماتیک، فرصت نادری برای کاهش بحران و ایجاد چارچوبی برای ثبات منطقهای فراهم کرده است.
ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، در بیانیهای پس از پایان این گفتگوها، مذاکرات استانبول را نشانهای از پایبندی دیرینه آنان به راهحلهای دیپلماتیک و مذاکره توصیف کرد.
به گفته او، طالبان با تشکیل یک «تیم جامع و حرفهای»، مذاکرات را با نیت خیر و رویکردی سازنده پیش بردهاند و از ترکیه و قطر برای میزبانی این روند تشکر کرد.
مجاهد بار دیگر بر تمایل طالبان به داشتن روابط مثبت با پاکستان تأکید کرد:
به گفته منابع آگاه، مذاکرات استانبول حداقل دو بار به بنبست رسید. یکی از مقامهای ارشد طالبان نیز به آمو گفته است که جلوگیری از حضور گروههای داعش و تحریک طالبان پاکستان و نیز موضوع حملههای پهپادی از سوی پاکستان، از جمله مسائل اصلی اختلافی در مذاکرات بودهاند.
