رسانههای ایرانی گزارش دادهاند که این کشور و طالبان روی رسیدگی به حقوق قنسولی شهروندان زندانی ایران در افغانستان، توافق کردهاند.
بر بنیاد این گزارشها، این توافق در دیدار هیئت ایرانی به رهبری معاون وزیر خارجه این کشور با رئيس نظارت و تعقیب فرامین و احکام طالبان، به دست آمده است.
گفتنی است که کاظم غریبآبادی، معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت خارجه ایران، در راس یک هیئت، روز گذشته (یکشنبه، ۴ میزان) با هیئتی از طالبان به رهبری شمسالدین شریعتی، رئيس نظارت و تعقیب فرامین و احکام طالبان، در کابل دیداری داشته است.
به گفته رسانههای ایرانی، همکاریهای حقوقی و قضایی میان دو طرف، از محورهای این دیدار بوده است.
بر اساس این گزارشها، در این نشست، در زمینه انتقال زندانیان و استرداد مجرمان و همچنین رسیدگی به حقوق قنسولی شهروندان زندانی ایرانی نیز گفتگو و تفاهمهای حاصل شده است.
طالبان تاکنون در مورد این توافق اظهار نظر نکردهاند.
این در حالی است که دهها تن از شهروندان کشور هنوز در زندانهای ایران به سر میبرند و این کشور هر از چندگاهی، شهروندان افغانستان را به اتهامهای مختلف اعدام میکند.
آگاهان میگویند که «نبود دولت مشروع و مسئول» و عدم توجه به شهروندان افغانستان در خارج از کشور، از دلایلی هستند که منجر به اعدامهای متعدد شهروندان کشور در ایران شده است.
