بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائيل، روز یکشنبه گفت که کشورش مشخص خواهد کرد که به کدام نیروهای خارجی اجازه دهد تا به عنوان بخشی از یک نیروی بینالمللی برنامهریزی شده در غزه برای کمک به تأمین آتشبس شکننده تحت طرح دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، حضور داشته باشند.
هنوز مشخص نیست که آیا کشورهای عربی و سایر کشورها آماده اعزام نیرو خواهند بود یا خیر؛ اما اسرائیل نگرانیهایی را در مورد ترکیب این نیرو ابراز کرده است.
در حالی که دولت ترمپ اعزام سربازان امریکایی به نوار غزه را رد کرده است، با اندونزیا، امارات متحده عربی، مصر، قطر، ترکیه و آذربایجان برای مشارکت در نیروی چندملیتی صحبت کرده است.
بر بنیاد گزارش رویترز، نتانیاهو گفت: «ما امنیت خود را در دست داریم و همچنین در مورد نیروهای بینالمللی روشن کردهایم که اسرائیل تعیین خواهد کرد که کدام نیروها برای ما غیرقابل قبول هستند و اینگونه عمل میکنیم و به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.»
او در جلسه کابینه خود گفت: «البته این برای ایالات متحده نیز قابل قبول است، همانطوری که ارشدترین نمایندگان آن در روزهای اخیر ابراز کردهاند.»
اسرائیل که پس از حمله فرامرزی گروه شبهنظامی فلسطینی در ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی، غزه را به مدت دو سال محاصره کرد تا از جنگ هوایی و زمینی خود در این منطقه محصور علیه حماس پشتیبانی کند، همچنان تمام دسترسیها به این قلمرو را کنترول میکند.
