دولت پاکستان گفته است که در برابر «تجاوزات آبی» ناشی از همکاری هند با طالبان برای ساخت سدها در افغانستان، از حقوق و حاکمیت آبی خود دفاع خواهد کرد.
روزنامه «ایندیا تودی» گزارش داده که طالبان با پشتیبانی مالی و فنی هند قصد دارد سدی بر رودخانه کنر بسازد که میتواند جریان آب به پاکستان را کاهش دهد.
بر اساس این گزارش، هند در ساخت چندین سد از جمله نغلو، درونته، شاهتوت، شاهوعروس، گمبیری و باغدره نیز به طالبان کمک میکند.
پاکستان هشدار داده که این همکاری میتواند امنیت آبی کشور را با خطر جدی روبهرو کند.
اسلامآباد میگوید هند با تعلیق یکجانبه معاهده آبهای سند و تلاش برای نفوذ در حوزه دریای کابل، به دنبال محدود کردن منابع آبی پاکستان از شرق و غرب است.
مقامهای پاکستانی گفتهاند این کشور سالانه حدود ۱۶.۵ میلیون هکتار فوت آبی از دریای کابل دریافت میکند که برای تولید محصولات زراعی مانند گندم، جو و نیشکر در مناطق پشاور، چارسده و نوشهرا حیاتی است.
رسانههای پاکستان گزارش دادهاند که در پاسخ به آنچه اسلامآباد «دستور کار مخرب هند و طالبان» میخواند، دولت پاکستان در حال تدوین یک استراتژی دفاعی جامع است.
بر اساس این طرح، رودخانه چترال پیش از ورود به افغانستان به سمت حوزه صوات منحرف خواهد شد.
این پروژه میتواند ۲۴۵۳ مگاوات انرژی پاک تولید کند، زمینهای کشاورزی بیشتری را زیر کشت ببرد و خطر سیلابها را کاهش دهد.
مقامهای پاکستانی تأکید کردهاند که این اقدام در چارچوب حقوق آبی این کشور انجام خواهد شد.
