امنیت

قطر خواهان خویشتن‌داری میان طالبان و پاکستان شد

عکس از گذرگاه غلام خان در امتداد مرز دیورند در ولایت خوست

در پی درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی، وزارت خارجه قطر در اعلامیه‌ای گفته است که نگرانی خود را از این تنش مرزی ابراز می‌کند و خواهان خویشتن‌داری میان دو طرف است.

در این اعلامیه آمده است: «دولت قطر نسبت به افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در مناطق مرزی میان جمهوری اسلامی پاکستان و افغانستان، و پیامدهای احتمالی آن بر امنیت و ثبات منطقه، ابراز نگرانی می‌کند.»

وزارت خارجه قطر از دو طرف خواسته تا «گفتگو، دیپلوماسی و خویشتن‌داری را در اولویت قرار دهند و برای مهار اختلافات به شیوه‌ای کار کنند که به کاهش تنش و جلوگیری از تشدید آن کمک کند؛ تا امنیت و ثبات منطقه‌ای تأمین شود.

در این اعلامیه افزوده شده که دولت قطر از تمامی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که هدف آن تقویت صلح و امنیت جهانی است، پشتیبانی می‌‌کند و بر تعهد خود نسبت به تأمین امنیت و رفاه برای «ملت‌های برادر پاکستانی و افغان» تأکید دارد.

وزارت دفاع طالبان پیش از این گفت که آنان در یک «عملیات موفقانه انتقام‌جویانه» برخی از پاسگاه‌های مرزی و مراکز نظامی پاگستان را در امتداد مرز دیورند هدف قرار داده‌اند و این عملیات حوالی ساعت ۱۲ شب گذشته (۱۹ میزان) به پایان رسیده است.

ارتش پاکستان بامداد روز یکشنبه، ۲۰ میزان، اعلام کرد که نیروهای مرزی این کشور در پاسخ به حمله‌های شب گذشته بر پاسگاه‌های مرزی این کشور، ۲۰ پاسگاه مرزی طالبان را هدف قرار داده‌اند.

ارتش پاکستان همچنین گفت که تعدادی از نیروهای طالبان در منطقه خُرم به دست نیروهای پاکستانی نیز «تسلیم» شده‌اند.

اما دو طرف تاکنون در مورد تلفات این درگیری جزئیات ارائه نکرده‌اند.

در پی این درگیری ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اکس نگاشت که آنان روز یکشنبه راس ساعت ۱۱ پیش از این چاشت، نشست خبری «مهم» خواهند داشت.

این درگیری‌‌ها در حالی رخ داده‌اند که جنگنده‌های پاکستانی پنجشنبه‌شب، ۱۷ میزان، بخش‌هایی از کابل، پایتخت کشور و ولایت پکتیا را بماران کردند؛ رویدادی که رسانه‌های این کشور هدف آن را نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان یا تی‌تی‌پی، عنوان کردند.

اما طالبان و مقام‌های پاکستانی تاکنون در مورد هدف این حمله هوایی چیزی نگفته‌اند.