حکومت محلی ایالت ایلینوی و شهر شیکاگو روز دوشنبه از دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، به دادگاه شکایت کردند و به دنبال جلوگیری از استقرار نیروهای گارد ملی فدرال به شیکاگو هستند؛ چون صدها نیروی گارد ملی از تگزاس به سومین شهر بزرگ امریکا اعزام شدهاند.
بر بنیاد گزارش رویترز، ترمپ سپس درگیری رو به گسترش با ایالتها و شهرهای تحت رهبری دموکراتها بر سر استفاده داخلی از نیروهای نظامی را تشدید کرد و تهدید کرد که به قانون شورش به عنوان وسیلهای برای دور زدن محدودیتهای دادگاه در مورد استقرار نیروها در جایی که مقامهای محلی آنان را نمیخواهند، استناد خواهد کرد.
ایلینوی در پاسخ به دستورات آخر هفته پیت هگست، وزیر دفاع امریکا، مبنی بر تحت کنترول فدرال قرار دادن ۳۰۰ عضو گارد ملی این ایالت و سپس بسیج ۴۰۰ عضو گارد ملی تگزاس برای استقرار در شیکاگو، شکایت کرده بود.
در حالی که درخواست ایلینوی برای صدور حکم منع موقت اجرا میشود، وکلای امریکایی روز دوشنبه در جلسه دادگاه گفتند که نیروهای گارد ملی تگزاس در حال حاضر در حال انتقال به ایلینوی هستند. ترمپ سپس با صدور یادداشت دیگری، گارد ملی ایلینوی را فراخواند و دستور قبلی هگست را تقویت کرد.
قاضی دادگاه محلی ایالات متحده، آوریل پری، به دولت فدرال اجازه داده تا در حالی که به شکایت ایلینوی پاسخ میدهد، به استقرار در شیکاگو ادامه دهد. او مهلت نیمهشب چهارشنبه را برای پاسخ ایالات متحده تعیین کرد.
اندکی پس از آن حکم، ترمپ در دفتر بیضی شکل به خبرنگاران گفت که ممکن است به قانون شورش ۱۷۹۲ استناد کند که به سربازان اجازه میدهد مستقیماً در اجرای قانون غیرنظامی شرکت کنند، که سابقه کمی در این زمینه دارد.
ترمپ گفت: «اگر لازم بود این کار را میکردم. تاکنون، لازم نبوده است. اما ما به دلیلی قانون شورش داریم. اگر مجبور به تصویب آن میشدم، این کار را میکردم. اگر مردم کشته میشدند و دادگاهها ما را متوقف میکردند، یا والیان یا شهرداران ما را متوقف میکردند، مطمئناً این کار را میکردم.»
این قانون به ندرت و در موارد شدید ناآرامی مورد استفاده قرار گرفته است. آخرین بار این قانون توسط رئیس جمهور جورج اچ دبلیو بوش در سال ۱۹۹۲ میلادی مورد استفاده قرار گرفت؛ زمانی که والی کالیفورنیا پس از محاکمه افسران پولیس لسآنجلس که رادنی کینگ، راننده سیاهپوست را کتک زده بودند، درخواست کمک نظامی برای سرکوب ناآرامیها در لسآنجلس کرد.
