خاور میانه

حماس آماده مذاکره با اسرائيل است

عکس از آرشیف

مقام‌های حماس روز یکشنبه پیش از مذاکرات با اسرائیل که امریکا امیدوار است به توقف جنگ و آزادی گروگان‌ها در غزه منجر شود، وارد مصر شدند و دیپلومات ارشد واشنگتن گفت روزهای آینده بسیار مهم هستند.

مذاکره‌کنندگان اسرائیلی به رهبری ران درمر، وزیر امور راهبردی، قرار بود روز دوشنبه برای مذاکره در شرم‌الشیخ، تفرجگاه دریای سرخ، در مورد آزادی گروگان‌ها، که بخشی از طرح دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، برای پایان دادن به جنگ تقریباً دو ساله غزه است، به مصر سفر کنند.

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه امریکا، روز یکشنبه در برنامه «دیدار با رسانه‌ها» از شبکه ان‌بی‌سی نیوز در مورد آزادی ۴۸ گروگان باقی‌مانده در غزه که ۲۰ تن از آنان زنده هستند، گفت: «ما خیلی زود متوجه خواهیم شد که آیا حماس از نظر لجستیکی جدی است یا خیر.»

دونالد ترمپ بعداً در روز یکشنبه گفت که مذاکرات به سرعت در حال پیشرفت است. او در یک پست در رسانه‌های اجتماعی گفت: «به من گفته شده که مرحله اول باید این هفته تکمیل شود و از همه می‌خواهم که سریع اقدام کنند.»

گفتنی است که مرحله اول مربوط به آزادی گروگان‌ها در ازای آزادی زندانیان فلسطینی می‌شود.

یک هیئت حماس به رهبری خلیل الحیه، رئیس تبعیدی این گروه در غزه، اواخر یکشنبه وارد مصر شد تا به نمایندگان ایالات متحده و قطر برای مذاکره در مورد اجرای پیشرفته‌ترین تلاش تاکنون برای توقف درگیری بپیوندد.

این اولین سفر الحیه به مصر از زمان جان سالم به در بردن از حمله اسرائیل در دوحه، پایتخت قطر، در ماه گذشته بوده است.

ترمپ طرحی ۲۰ ماده‌ای را با هدف پایان دادن به جنگ در غزه، تضمین آزادی گروگان‌های باقی‌مانده و تعیین آینده این منطقه ارائه کرده است. اسرائیل و حماس با بخش‌هایی از این طرح موافقت کرده‌اند.

حماس روز جمعه آزادی گروگان‌ها و چندین عنصر دیگر را پذیرفت؛ اما از نکات بحث‌برانگیز، از جمله درخواست‌ها برای خلع سلاح خود – که مدت‌هاست آن را رد می‌کند – طفره رفت.

ترمپ از پاسخ حماس استقبال کرد و گفت که معتقد است حماس نشان داده است که «آماده صلح پایدار» است. او به اسرائیل گفت که بمباران غزه را فوراً متوقف کند؛ اما این حمله‌ها به این منطقه محصور هنوز ادامه یافته است.