ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک گفتگوی تازه با مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان گفته است که اظهارات مقامهای بلندپایه پاکستان به روند اعمتادسازی میان دو طرف آسیب میزند.
این در حالی است که اخیراً شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، گفته است که طالبان باید از میان اسلامآباد تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی»، یکی را انتخاب کنند.
اما ذبیحالله مجاهد گفته است که طالبان برای ایجاد و حفظ اعمتاد، رویکرد واحد دارند و تبادل نظر و یافتن راهحلهای معقول برای مشکلات دو طرف، میتواند سبب افزایش اعتماد شود.
او بار دیگر تاکید کرده که جنگهای میان تیتیپی و ارتش پاکستان موضوع جدیدی نیست و این وضعیت از سال ۲۰۰۳ به این سو ادامه داشته است و این یک مشکل داخلی پاکستان است و نباید روابط طالبان و اسلامآباد را متاثر سازد.
با این حال شفقت علی خان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، به تازگی گفته است که وجود پناهگاههای هراسافکنان در افغانستان، مانع اصلی بهبود روابط اسلامآباد با طالبان است.
او در نشست خبری تازه گفته است: «اساساً، چیزی که میتوانم بگویم این است که افغانستان همسایه نزدیکی است. ما خواهان یک رابطه برادرانه هستیم؛ همانطوری که باید بین دو همسایه خوب باشد. من بارها در جلسات توجیهی تأکید کردهام که مانع اصلی، پناهگاههای تروریستها در آنجا است.»
او افزوده که پیام نخستوزیر پاکستان که یک بیانیه سیاسی است، از طریق کانالهای دیپلوماتیک نیز به طالبان ابلاغ شده است؛ اما در مورد جزئیات مربوط به هر تعامل دیپلوماتیک، جزئیات را با رسانهها شریک نمیسازد.
