منابع از خوست به آمو گفتهاند که تیم نظارتی وزارت صحت عامه زیر اداره طالبان پس از بازرسی تعدادی از مراکز بهداشتی و درمانگاهها، هفت مرکز صحی و درمانگاه را در ولسوالیهای مختلف این ولایت بسته است.
در خبرنامهای که از سوی فرماندهی امنیه طالبان در خوست منتشر شده، آمده است که این مراکز به دلیل استفاده از نسخههای رمزگذاری شده برای بیماران بسته شدهاند.
اگرچه طالبان دلیل این کار را لزوم اجرای قوانین صحی و ارائه خدمات با کیفیت عنوان کردهاند؛ اما کارشناسان صحی معتقدند که این اقدام اثرهای منفی داشته است. به گفته آنان، تعطیلی کلینیکها مانع روند درمان مردم میشود؛ بهويژه برای بیمارانی که نیاز به درمان فوری دارند.
در این باشندگان محل میگویند که طالبان به جای اصلاحات و ارائه راهنماییهای فنی، راه تعطیلی را برگزیدهاند که مشکلات مردم عادی را چند برابر میکند.
به گفته آنان، سیاست فشار طالبان به جای مراکز درمانی، تنها تأثیر منفی بر زندگی بیماران دارد و مانع بزرگی برای خدمات درمانی ایجاد میکند.
کارشناسان باور دارند که اگر طالبان واقعاً به مراقبتهای بهداشتی با کیفیت متعهد هستند، باید به جای بستن تنها مراکز درمانی موجود برای مردم، اصلاحات و حمایت از آنها را دنبال کنند.
آنان تاکید میکنند که چنین اقدامها از سوی طالبان نه تنها جان بیماران را به خطر میاندازد؛ بلکه بخش صحت را نیز تضعیف میکند.
