اسرائیل روز دوشنبه پس از هشدار مبنی بر افزایش حملههای هوایی و عملیات زمینی در نوار غزه در قالب «طوفان سهمگین» در صورت عدم آزادسازی آخرین گروگانهای در بند و تسلیم نشدن حماس، به ساکنان شهر غزه گفت که فوراً آنجا را ترک کنند.
ارتش اسرائیل در آنچه که آن را هشدار نهایی نامید، به این گروه شبهنظامی فلسطینی گفت که اگر غزه خلع سلاح نشود و ۴۸ گروگانی را که در حملههای ۲۰۲۳ میلادی بر اسرائیل که باعث جنگ غزه شد، بازداشت شده بودند، آزاد نکند، نابود خواهد شد.
ساکنان اما گفتهاند که نیروهای اسرائیلی شهر غزه را از هوا بمباران کرده و موترهای زرهی قدیمی را در خیابانهای آن منفجر کردهاند.
در همین حال، حماس در حال بررسی آخرین پیشنهاد آتشبس ایالات متحده است که روز یکشنبه با هشدار دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، مبنی بر اینکه این «آخرین فرصت» این گروه شبهنظامی است، ارائه شد.
نخستوزیر اسرائیل گفته است: «به ساکنان غزه میگویم: به شما هشدار داده شده است، از آنجا خارج شوید!» بنیامین نتانیاهو افزوده که اسرائیل در روزهای اخیر ۵۰ «برج ترور» را در مقدمهای برای «عملیات زمینی» قریبالوقوع در شهر غزه، منهدم کرده است.
وزیر دفاع اسرائیل، اسرائیل کاتز، در اکس نوشته است: «امروز طوفانی سهمگین آسمان شهر غزه را در خواهد نوردید و سقف برجهای ترور خواهد لرزید.»
مقامهای اسرائيلی تاکید کردهاند: «این آخرین هشدار به قاتلان و متجاوزان حماس در غزه و هوتلهای لوکس خارج از کشور است: گروگانها را آزاد کنید و سلاحهای خود را زمین بگذارید؛ در غیر این صورت غزه نابود خواهد شد و شما نابود خواهید شد.»
نوشته کاتز پیش از گزارشهایی از تیراندازی در یک ایستگاه بس در اورشلیم که منجر به کشته شدن شش نفر از جمله یک شهروند اسپانیایی شد، منتشر شد. حماس از مهاجمان تمجید کرد.
نیروهای دفاعی اسرائیل یک بلوک ۱۲ طبقه در وسط شهر غزه را که دهها خانواده آواره در آن اسکان داده شده بودند، سه ساعت پس از آنکه از افراد داخل و صدها چادر در مناطق اطراف خواستند آنجا را ترک کنند، بمباران کردند.
وزارت دفاع اسرائيل در بیانیهای اعلام کرده که شبهنظامیان حماس که «ابزارهای جمعآوری اطلاعات» و مواد منفجره را کار گذاشته بودند، در نزدیکی ساختمان فعالیت میکردند و «در طول جنگ از آن برای برنامهریزی و پیشبرد حملههای تروریستی علیه نیروهای دفاعی اسرائيل استفاده کردهاند».
