شفقت علی خان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، اظهارات اخیر یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، در مورد ناکامی این کشور در خصوص مهار هراسافکنی را «یک طنز» خواند.
او در نشست خبری تازه گفته است: «در مورد بیانیه ملا یعقوب، به نظر میرسد که این یک طنز است. بیانیه صادر شده از طرف مقابل هر چه باشد، نمیتواند جدیت این موضوع را بپوشاند، عظمت این موضوع را نمیتوان با هر تعداد بیانیهای که صادر میکنید، کم کرد.»
وزیر دفاع طالبان پیش از این در مصاحبهای با بیبیسی گفت: ««سازمانهای امنیتی پاکستان ضعیف هستند و آنها تقصیر شکستهای خود را در متوقف کردن فعالیتهای تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) و ارتش آزادیبخش بلوچستان به گردن دیگران میاندازند».
اما سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تاکید کرده که پناهگاههای هراسافکنان، بهویژه اعضای تحریک طالبان پاکستان یا تیتیپی، در افغانستان که این کشور این گروه را «فتنه خوارج» میخواند، یک مسئله جدی است.
شفقت علی خان گفت: «این موضوع با نهایت جدیت در سطوح بسیار ارشد دولتی بین دو کشور مورد بحث قرار گرفته است. و این همچنان یک مسئله است که روابط بین دو همسایه نزدیک را مختل میکند و مانع اصلی برای نوع رابطهای است که باید بین دو کشور ما وجود داشته باشد، با توجه به اشتراکات ایمانی، فرهنگی، تاریخی و زبانی.»
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان افزوده است که یک مسئله بسیار جدی است که باید توسط طالبان مورد توجه قرار گیرد.
این در حالی است که طالبان پیش از این حضور و فعالیت گروههای هراسافکن، از جمله اعضای تیتیپی را در افغانستان رد کردهاند و گفتهاند که خاک افغانستان تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.
