منابع محلی به آمو میگویند که طالبان تندیس امیر علیشیر نوایی، شاعر و سیاستمدار دوره تیموریان، را در چهاراهی مخابرات شهر مزارشریف به طور کامل تخریب کردند.
این اقدام طالبان خشم شماری از فرهنگیان و سیاستمداران ترکتبار را برانگیخته است.
آنان میگویند که طالبان نه تنها به ارزشهای معنوی اقوام دیگر و افتخارات تاریخی بشریت توجهی ندارند، بلکه عملاً در حال پاکسازی و تحقیر هویتهای فرهنگی و تاریخی کشور هستند.
طالبان تا هنوز در مورد این اقدام چیزی نگفتهاند.
تندیس امیر علی شیرنوایی حدود ۱۷ سال پیش از سوی شهرداری مزار شریف، در چهارراهی مخابرات از مربوطات ناحیه سوم این شهر، به منظور یادبود وی بنا شده بود.
طالبان پیش از نیز این تندیس را به گونهای قسمی تخریب کرده بودند.
