در روزهای اخیر میزان برق وارداتی از ایران به ولایت هرات بهگونه چشمگیری کاهش یافته و این موضوع زندگی روزمره مردم را مختل کرده است. شماری از باشندگان هرات به آمو میگویند در گرمای طاقتفرسای تابستان، نبود برق مشکلات زیادی را برای خانوادهها بهویژه کودکان و سالمندان بهوجود آورده است.
آنان میگویند در حال حاضر برق در مناطق زیادی در هرات تنها سه تا چهار ساعت در شبانهروز وصل میشود، آن هم بیشتر در نیمهشب زمانی که اکثر مردم در خواباند. این وضعیت موجب نگرانی گسترده میان شهروندان شده است.
عبدالرحیم، یکی از باشندهگان ناحیه چهارم شهر هرات، میگوید: «سه روز میشود که اصلاً برق نداریم. هوا بسیار گرم است و کودکانم مریض شدهاند. با این وضعیت نمیتوانیم حتی یک پنکه یا یخچال را روشن کنیم.»
خدیجه، باشنده دیگر شهر، نیز از نبود برق شکایت دارد. او میگوید: «برق فقط شبها وقتی همه خواب هستیم برای دو یا سه ساعت وصل میشود، و باقی روز و شب اصلاً برقی نداریم.»
مقامهای شرکت برشنا، زیر اداره طالبان در هرات میگویند دلیل اصلی این مشکل، کاهش برق صادراتی ایران است. به گفته آنان، ایران به دلیل افزایش مصرف داخلی در فصل تابستان، توان تأمین برق لازم برای صادرات به افغانستان را ندارد.
هرات بخش بزرگی از برق مورد نیاز خود را از کشورهای ایران و ترکمنستان وارد میکند. با کاهش برق وارداتی از ایران، فشار بر سیستم توزیع برق در این ولایت افزایش یافته و نیازمندیهای مردم برآورده نمیشود.
باشندهگان هرات از مقامهای محلی طالبان خواستهاند تا هرچه زودتر در این زمینه وضاحت دهند و راهحل فوری برای رفع این مشکل پیدا کنند. آنان هشدار میدهند که در صورت تداوم این وضعیت، ممکن است وضعیت صحی و معیشتی مردم وخیمتر شود.
