طالبان در بیانیهای در واکنش به قطعنامه اخیر ملل متحد گفتهاند که این قطعنامه در نبود نماینده آنان و مشوره با آنان تهیه شده و بهویژه در بخش امنیت و حقوق بشر بر اساس «فرمایش» برخی کشورها پرداخته است.
در این بیانیه که از سوی سخنگوی وزارت خارجه طالبان نشر شد طالبان گفتهاند که در تسوید و تصویب این قطعنامه از آنان نظری خواسته نشده و این موضوع پرسشهایی را در خصوص عملیشدن آن به میان آورده است.
طالبان گفتهاند که با وجود این، آنان خواستهای این قطعنامه را بر اساس رهنماییهای دین اسلام و منافع ملی بررسی میکنند و موارد ممکن همکاری را در آن تشخیص میدهند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفتاد ونهمین نشست خود پیشنویس قطعنامهای با عنوان «وضعیت در افغانستان» را که از سوی آلمان، ایرلند و سویدن ارائه شده بود، با ۱۱۶ رای موافق، دو رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب کرد.
این قطعنامه که بر پایه دهها قطعنامه و سند پیشین از جمله قطعنامههای شورای امنیت، گزارشهای دبیرکل و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان تدوین شده است، نگاهی جامع به بحرانهای چندلایه و پیچیده افغانستان دارد.
مهمترین محور این قطعنامه، وضعیت نگرانکننده و تبعیض سازمانیافته علیه زنان و دختران افغانستان است که بهگفته سازمان ملل، آینده افغانستان را در معرض خطر قرار میدهد.
این قطعنامه، اقدامات طالبان علیه زنان و دختران را با لحنی کمسابقه «ظلم شدید، گسترده، سیستماتیک و رو به وخامت» توصیف کرده است.
در متن این قطعنامه آمده است که این سیاستها، از جمله محرومیت کامل زنان و دختران از آموزش، محدودیت شدید در اشتغال، ممنوعیت فعالیت در سازمانهای غیردولتی و بینالمللی و محدودیت رفتوآمد آزاد، ساختاری نهادینه از «تبعیض جنسیتی» ایجاد کردهاند.
