مسعود پزشکیان، رئيس جمهور ایران، میگوید که به عباس عراقچی، وزیر خارجهاش، دستور داده است تا در مذاکرات هستهای شرکت کند.
اما او تاکید کرده است که این مذاکرات از سوی دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، پیشنهاد شده و در صورت نبود «توقعات بیمنطق» و فضای عاری از «تهدید»، این مذاکرات برگزار خواهد شد.
رئیس جمهور ایران در اکس نگاشته است که این مذاکرات بر اساس اصل «عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب منافع ملی ایران» صورت خواهد گرفت.
پزشکیان نوشته است: «با توجه به درخواست دولتهای دوست در منطقه برای پاسخ به پیشنهاد رئیسجمهور امریکا جهت مذاکره، به وزیر خارجه دستور دادم در صورت وجود فضای مناسب و عاری از تهدید و به دور از توقعات بیمنطق، زمینه مذاکره عادلانه و منصفانه بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت را در چارچوب منافع ملی فراهم سازد.»
این در حالی است که مقامهای ایرانی پیش از این گفتند که در پی کاهش نسبی تنشها با ایالات متحده، انتظار دارند چارچوب از سرگیری مذاکرات هستهای میان دو کشور در روزهای آینده مشخص شود.
مقامهای ایرانی میگویند پیشنهادهای دیپلوماتیک ارائهشده از سوی کشورهای منطقه برای کاهش تنشها با واشنگتن در حال بررسی است.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه در یک نشست خبری در تهران گفت که کشورهای منطقه بهعنوان میانجی، نقش فعالی در تبادل پیامها میان ایران و امریکا ایفا میکنند.
او بدون ارائه جزئیات درباره محتوای گفتگوها افزود: «چندین مسیر دیپلوماتیک مطرح شده و ما در حال بررسی و نهاییسازی جزئیات هر مرحله هستیم که امیدواریم در روزهای آینده به نتیجه برسد.»
خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع ناشناس پیش از این گزارش داد که ایران و امریکا بار دیگر درباره پرونده هستهای گفتگو خواهند کرد.
