وزارت دفاع طالبان در خبرنامهای تایید کرده است که هیئتی از آنان به رهبری محمد قاسم فرید، معین راهبردی و پالیسی این وزارت، به روسیه رفته و درباره «همکاریهای دفاعی» گفتگو کرده است.
این وزارت در اکس نگاشته که دو طرف در این نشست روی «امنیت منطقهای، همکاریهای متقابل و راههای جلوگیری از چالشهای امنیتی» بهگونهٔ همهجانبه بحث کردهاند.
در خبرنامه وزارت دفاع طالبان آمده است که هیئت آنان با هیئت روسی به رهبری واسیلی اوسماکوف، معین راهبردی و پالیسی وزارت دفاع روسیه، نشستی در مسکو داشته است.
به گفته طالبان، دو طرف در این نشست همچنین بر «اهمیت تداوم روابط، گسترش تعاملات رسمی و همکاریهای دوامدار» تاکید کردهاند.
پیش از این رسانه انترفکس روسیه گزارش داد که گفتگوهایی میان مقامهای ارشد نظامی روسیه و طالبان در مسکو برگزار شده است.
بر بنیاد بیانیهای که روز چهارشنبه، ۸ دلو، از سوی وزارت دفاع روسیه منتشر شد، در این نشست «وضعیت کنونی و چشمانداز توسعه همکاریهای نظامی در زمینههای مورد علاقه دو طرف» مورد بحث قرار گرفت.
این وزارت افزود که دو طرف در پایان این دیدار بر «ادامه گامهای مشترک برای ایجاد همکاریهای منظم و نظاممند» توافق کردهاند.
روسیه تنها کشوری است که اداره طالبان را به رسمیت شناخته است. کارشناسان میگویند نگرانی اصلی روسیه تهدیدهای برخاسته از افغانستان در برابر این کشور است.
مقامهای روسی، بهشمول نماینده این کشور در ملل متحد، همواره از تهدیدهای برخاسته از گروههای هراسافکن بهشمول داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواستهاند در برابر این گروهها اقدام کنند.
