بن والاس، وزیر دفاع پیشین بریتانیا، هشدار داده است که احتمال دارد برخی «جنگجویان طالبان» پس از سقوط کابل در سال ۲۰۲۱، در جریان روند تخلیه از افغانستان، موفق به دریافت پناهندگی در بریتانیا شده باشند.
به گزارش میل آنلاین، به کمیته دفاعی پارلمان گفت: «مطمئنم که در جریان آن تخلیه گسترده، همه چیز بهدرستی پیش نرفت.»
این هشدار در چارچوب تحقیقاتی مطرح شده که به درز اطلاعاتی درباره حدود ۱۰۰ هزار شهروند افغانستان مربوط میشود؛ افرادی که برای دریافت پناهندگی در بریتانیا درخواست داده بودند.
دولت بریتانیا تأیید کرده این افشاگری میتوانست متقاضیان را در برابر اقدامات تلافیجویانه در افغانستان آسیبپذیر کند.
این درز اطلاعات، در سال ۲۰۲۳ به آغاز برنامهای محرمانه با عنوان «عملیات روبیفیک» منجر شد که هدف آن تخلیه مخفیانه گروهی از شهروندان آسیبپذیر افغانستان بود.
بن والاس در این نشست پارلمانی تأکید کرد که نمیتواند درباره تغییرات صورتگرفته در برنامههای جابهجایی شهروندان افغانستان پس از پایان دوران وزارتش، از جمله احتمال کاهش معیارهای راستیآزمایی در پی فشارهای ناشی از بحران اطلاعاتی، اظهار نظر کند.
کارزار تخلیه کابل با نام رمز «پیتینگ» در ماه اگست ۲۰۲۱، پس از خروج نیروهای امریکا و متحدانش و فروپاشی سریع دولت تحت حمایت غرب در افغانستان انجام شد.
در آن زمان، هزاران تن که با نیروهای بریتانیایی همکاری کرده بودند، در چارچوب برنامه «سیاست اسکان و کمک به افغانها» از کشور خارج شدند.
والاس در این جلسه گفت که در آن زمان اصرار داشته وزارت دفاع مسئول اجرای این برنامه باشد و نه وزارت کشور — تصمیمی که بعدها درباره آن دچار تردید شده است.
به گزارش میل آنلاین، سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا در این باره گفته است: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد عضوی از طالبان از طریق برنامه اسکان مجدد به بریتانیا منتقل شده باشد. هر فردی که وارد بریتانیا میشود باید از مراحل سختگیرانه امنیتی و بررسیهای ورود عبور کند.»
این افشای اطلاعاتی و روند محرمانه تخلیه پس از آن، با انتقاد شدید برخی نمایندگان پارلمان روبهرو شده و نگرانیهایی درباره شفافیت، پاسخگویی و هزینههای درازمدت این عملیات — که ممکن است به میلیاردها پوند برسد — برانگیخته است.
