خانواده ناظره رشیدی، خبرنگار بازداشتشده در قندز، میگوید که او در معرض «اعترافگیری اجباری، تخریب شخصیت و پروندهسازی امنیتی» توسط طالبان قرار دارد.
هاجره رشیدی، خواهر ناظره رشیدی، در نامهای به رسانهها گفته است که خواهرش سرپرست دو کودک خردسال است.
هاجر رشیدی مدعی است که طالبان، رسانههای تحت حاکمیتشان و نهادهای همسو با همکاری رسانهای او، در برابر ناظره رشیدی پروندهسازی میکنند.
به گفته او، طالبان نخست تلاش دارند به «شخصیت و حیثیت اجتماعی او ضربه بزنند» و سپس زمینه «اقدامهای بعدی» را فراهم کنند.
خانواده ناظره رشیدی در این نامه گفته است که او از شش روز بدینسو توسط طالبان در قندز بازداشت شده و بدون هیچ اتهام رسمی در بازداشت نگهداری میشود.
خانواده این خبرنگار محلی تاکید دارند که وضعیت صحی و شرایط نگهداری او نامعلوم است و نگرانی جدی از بدرفتاری و فشار برای اعتراف او از سوی طالبان، وجود دارد.
منابع محلی از قندز پیش از این امو گفتند که ناظره رشیدی، خبرنگار رادیو قندز، از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده است.
به گفته منابع، این خبرنگار زن روز سهشنبه هفته گذشته هنگام خروج از خانهاش در مرکز شهر قندز توسط نیروهای استخبارات طالبان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
منابع میافزایند که از زمان بازداشت تاکنون، خانواده او از محل نگهداری و وضعیت دقیق وی اطلاعی ندارند.
بر بنیاد اطلاعات به دست آمده، خانواده ناظره رشیدی تنها یک تماس تلفنی از سوی استخبارات طالبان دریافت کرده که در آن تأیید شده دخترش تحت بازداشت طالبان قرار دارد. با این حال، درباره محل نگهداری، وضعیت صحی و دلیل بازداشت او جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
