رسانههای ایرانی گزارش دادهاند که دولت این کشور به دلیل کشتهشدن تعدادی از نیروهای امنیتیاش در اعتراضهای مردمی «ضد دولتی» در این کشور، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
این در حالی است که پیش از این یک گروه حقوق بشری ایران مستقر در ایالات متحده موسوم به «هرانا» گزارش داد که در درگیریها و خشونت میان معترضان و نیروهای امنیتی این کشور، دستکم ۴۹۰ معترض کشته شدهاند، ۱۰۶۰۰ تن دیگر آنان بازداشت شده و همزمان با این، ۴۸ نیروی امنیتی نیز جان باختهاند.
بر بنیاد گزارش خبرگزاری نیمهرسمی تسنیم ایران، دولت این کشور معترضان را «جنایتکاران تروریست شهری» خوانده و گفته است که آنان با «خشونت مانند داعش» رفتار کردهاند.
در گزارش این خبرگزاری به نقل از هیئت دولت ایران، خشونتها و در درگیریها میان نیروهای امنیتی و معترضان در این کشور «نبرد مقاومت ملی ایرانیان در مقابل امریکا و اسرائيل» خوانده شده است.
در همین حال، مسعود پزشکیان، رئيس جمهور ایران، هواداران دولت این کشور را امروز دوشنبه، ۲۲ جدی، به آنچه «راهپیمایی مقاومت ملی» عنوان کرده، دعوت کرده است.
این اعتراضها از شانزده روز به اینسو در برابر دولت به گونه سراسری در ایران آغاز شده و هرانا روز یکشنبه اعلام کرد که در ناآرامیهای ناشی از این اعتراضها تاکنون بیش از ۵۰۰ تن کشته شدهاند.
رویترز گزارش داد که تهران تهدید کرده در صورت اجرای تهدیدهای جدید دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، مبنی بر مداخله به نفع معترضان، پایگاههای نظامی ایالات متحده را در منطقه هدف قرار خواهد داد.
در حالی که رهبری دولت ایران و آنچه «ولایت فقیه» خوانده میشود، با بزرگترین اعتراضها از سال ۲۰۲۲ میلادی روبهرو است، ترمپ بارها تهدید کرده است که در صورت استفاده از زور علیه معترضان، مداخله خواهد کرد.
بر اساس آخرین آمار از فعالان داخل و خارج از ایران، گروه حقوق بشری هرانا مرگ ۴۹۰ معترض و ۴۸ نیروی امنیتی را تایید کرد و گفته است که بیش از ۱۰۶۰۰ معترض نیز در دو هفته گذشته بازداشت شده است.
