رسانه‌ها

خبرگزاری «بازتاب نو»، رسانه‌ مستقل در تبعید آغاز به کار کرد

عکس از مراسم افتتاحیه خبرگزاری «بازتاب نو» در استانبول ترکیه

خبرگزاریِ به نام «بازتاب نو» توسط جمعی از خبرنگاران افغانستان در تبعید راه‌اندازی شد و در مراسمی رسمی که در مقر انجمن «رفا و همبستگی» در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، آغاز فعالیت خود را به‌عنوان یک رسانه «آزاد و مستقل» اعلام کرد.

در بیانیه‌ای از کارکنان و بنیانگذار این رسانه، هدف از فعالیت آن، «پوشش مستقل تحولات افغانستان با تمرکز بر حقوق بشر، وضعیت زنان، آزادی رسانه‌ها و موضوع مهاجرت» عنوان شده است.

تمیم عطایی ، بنیان‌گذار این خبرگزاری با توجه به محدودیت‌های گسترده رسانه‌ای از سوی طالبان در افغانستان گفته است که بازتاب نو «نه وابسته به قدرت‌های سیاسی است و نه سخنگوی هیچ حزب یا گروه خاص، بلکه خود را متعهد به بازتاب حقیقت و پاسخ‌گویی در برابر مردم افغانستان می‌داند».

به گفته او، سانسور شدید، سرکوب رسانه‌ها و تهدید خبرنگاران باعث شده است که بسیاری از رسانه‌های مستقل در داخل کشور یا خاموش شوند یا به ابزار تبلیغاتی مبدل شوند.

این خبرنگار کشور تأکید کرده است که در سال‌های اخیر شمار زیادی از خبرنگاران افغانستان «کشته، زندانی یا مجبور به ترک کشور» شده‌اند و بازتاب نو در واکنش به همین شرایط و برای جلوگیری از خاموش‌شدن صدای حقیقت شکل گرفته است.

مسئولان این رسانه اعلام کرده‌اند که بازتاب نو بر روایت وضعیت زنان محروم از آموزش و حضور اجتماعی، چالش‌های مهاجران و پناهجویان کشور و مقابله با اطلاعات نادرست و «پروپاگندا» متمرکز خواهد بود و می‌کوشد به‌عنوان پلی میان مردم افغانستان و افکار عمومی جهانی عمل کند.

این در حالی است که طالبان تنها در سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۵ رسانه تصویری را در کشور متوقف کردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان پیش از این گزارش داد که میزان سانسور، تهدید و خشونت در برابر رسانه‌ها از سوی طالبان در سال ۲۰۲۵ میلادی نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافت و این نهاد همچنین از ثبت ۲۰۵ مورد خشونت و نقض حقوق رسانه‌ها در سراسر کشور خبر داده است.

یافته‌های این مرکز نشان می‌دهند که پنج خبرنگار تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی همچنان در زندان‌های طالبان به‌سر می‌برند.

بر بنیاد یافته‌های آمو در سال ۲۰۲۵ طالبان با عملی کردن ماده هفدهم قانون وزارت امر به معروف و نهی از منکر، نشر تصویر زنده‌جان را در ۱۶ ولایت کشور منع کرده‌اند.

این محدودیت بیشتر در ولایت‌هایی تطبیق شده که نفوذ رهبر طالبان در آن‌ها بیشتر است به ترتیب: قندهار، تخار، بادغیس، هلمند، ننگرهار، نورستان، فراه، نیمروز، بغلان، بدخشان، جوزجان، زابل، پروان، کندز، پنجشیر و بامیان شامل این ممنوعیت شده‌اند.