یک گروه حقوق بشری ایران موسوم به «هرانا» که مستقر در ایالات متحده است، روز یکشنبه اعلام کرد که ناآرامیهای ناشی از اعتراضهای سراسری در ایران تاکنون بیش از ۵۰۰ کشته برجای گذاشته است.
در همین حال رویترز گزارش داده است که تهران تهدید کرده در صورت اجرای تهدیدهای جدید دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، مبنی بر مداخله به نفع معترضان، پایگاههای نظامی ایالات متحده را در منطقه هدف قرار خواهد داد.
در حالی که رهبری دولت ایران و آنچه «ولایت فقیه» خوانده میشود، با بزرگترین اعتراضها از سال ۲۰۲۲ میلادی روبهرو است، ترمپ بارها تهدید کرده است که در صورت استفاده از زور علیه معترضان، مداخله خواهد کرد.
بر اساس آخرین آمار از فعالان داخل و خارج از ایران، گروه حقوق بشری هرانا مرگ ۴۹۰ معترض و ۴۸ نیروی امنیتی را تایید کرد و گفته است که بیش از ۱۰۶۰۰ معترض نیز در دو هفته گذشته بازداشت شده است. گفتنی است که اعتراضهای سراسری در ایران وارد شانزدهمین روز خود شد.
این در حالی است که دولت ایران آمار رسمی اعلام نکرده و در عین حال خدمات اینترنت را نیز به گونه کامل قطع کرده است.
یک مقام مریکایی روز یکشنبه به رویترز گفت که ترمپ قرار است روز سهشنبه با مشاوران ارشد خود دیدار کند تا در مورد گزینههای مربوط به ایران گفتگو کند.
وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داد که این گزینهها شامل حملههای نظامی، استفاده از سلاحهای سایبری مخفی، گسترش تحریمها و ارائه کمک آنلاین به منابع ضددولتی است.
ترمپ یکشنبه شب به خبرنگارانی که با هواپیمای ویژه ریاست جمهوری سفر میکردند، گفت: «ارتش در حال بررسی این موضوع است و ما گزینههای بسیار قوی را بررسی میکنیم.»
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس نمایندگان ایران، به واشنگتن در مورد آنچه او «اشتباه محاسباتی» خوانده، هشدار داده است.
قالیباف، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، گفته است: «بگذارید واضح بگوییم: در صورت حمله به ایران، سرزمینهای اشغالی (اسرائیل) و همچنین تمام پایگاهها و کشتیهای امریکایی هدف مشروع ما خواهند بود.»
مقامهای ایران سرکوب را تشدید میکنند
اعتراضها در ۲۸ دسمبر در واکنش به افزایش شدید قیمتها آغاز شد؛ اما سپس به سمت حاکمان مذهبی که از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی حکومت کردهاند، تغییر جهت داد.
رسانههای دولتی گزارش دادند که مقامهای ایرانی، ایالات متحده و اسرائیل را به ایجاد مشکل متهم کردند و خواستار برگزاری راهپیمایی سراسری در روز دوشنبه برای محکوم کردن «اقدامهای تروریستی به رهبری ایالات متحده و اسرائیل» شدهاند.
جریان اطلاعات از ایران از روز پنجشنبه به دلیل قطع اینترنت مختل شده است. ترمپ روز یکشنبه گفت که با ایلان ماسک در مورد بازگرداندن دسترسی به اینترنت در ایران از طریق سرویس ماهوارهای «استارلینک» خود صحبت خواهد کرد.
