سیاست

سایه‌ی ایران بر نشست همسویی سیاسیون؟

عکس از اعضای سه جریان بزرگ سیاسی مخالف طالبان

نشست همسویی جریان‌های سیاسی چند جریان‌ سیاسی مخالف طالبان روز سه شنبه در یک نشست مجازی اعلام همسویی کردند. در این نشست ده‌ها تن از چهره‌های سیاسی و نمایندگان احزاب حضور داشتند.

در اعلامیه‌ی این نشست بر «حل سیاسی بحران» با حمایت ملل متحد، «مذاکرات بین‌افغانی»، اعاده حاکمیت ملی به مردم، تصویب قانون اساسی جدید، پاسداری از آزادی و مردم‌سالاری، رفع محرومیت‌های آموزشی و کاری زنان، جلوگیری از کوچ اجباری، جلوگیری از فروش معادن، و رفع موانع آزای بیان تاکید شده است. تاکید روی تطبیق قطع‌نامه ۲۷۲۱ ملل متحد از موارد دیگر اعلامیه‌ی این نشست بود.

این اعلامیه به چهار زبان، پشتو، فارسی، ازبیکی و انگلیسی خوانده شد.

مارشال عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور، محمد یونس قانونی، محمد محقق، حنیف اتمر، عمر داودزی، محمد علم ایزدیار و ده‌ها تن دیگر از اشتراک کنندگان این نشست بودند. البته احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، و محمد اسماعیل خان، یکی از رهبران پیشین جهادی، تنها در دقایق پایانی وارد جلسه شدند.

آقای میرزاده، در یک پیام ویدیویی به آمو گفت که این نشست به هدف ایجاد همسویی میان جریان‌های سیاسی برگزار شده است. به گفته‌ی این عضو نشست، شورا یا ائتلاف سیاسی جدید تاسیس نشده، بلکه فرصتی برای اعلام موضع مشترک روی «موارد توافقی» بوده است.

در همین حال، یکی از اشتراک کنندگان این نشست به آمو گفت که دولت ایران برای ایجاد این همسویی میان جریان‌های سیاسی، نقش «میانجی» را بازی کرده است، البته این عضو نشست به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در این گزارش ذکر شود.

در همین حال سه منبع به آمو تایید کردند که ایران چهره‌های سیاسی را تشویق به برگزاری این نشست و فراهم سازی زمینه گفتگو با طالبان کرده است.

با این حال حسین یاسا از نزدیکان محمد محقق نقش ایران در نشست را رد کرده و گفته است: «ما در جریان همچنین چیزی نیستیم.»

اما آقای میرزاده، سخنگوی حرکت ملی برای عدالت به رهبری محمد حنیف اتمر، این ادعای مداخله ایران را رد کرد و گفت: «گزارش‌های مداخله ایران نادرست است. ما سال‌هاست می خواهیم زیر یک سقف کار کنیم.»

از سوی دیگر، در اعلامیه مشترک جریان‌های سیاسی هیچ اشاره‌ی به مقاومت مسلحانه در برابر طالبان نشده است. در حالی‌که برخی از جریان‌های شامل در این نشست، مانند جبهه مقاومت ملی، عملاً درگیری مسلحانه با طالبان دارند.

در این نشست، جبهه آزادی، جریان سیاسی-نظامی دیگری که در برابر طالبان دست به سلاح برده است، نیز حضور نداشت.

در حاشیه این نشست عبدالرشید دوستم خواهان گردآوری امضا از اعضای این جریان‌ها شد تا اعلامیه مشترک آنان به جامعه جهانی به‌شمول اتحادیه اروپا رسانده شود.

در حالی‌که اعلامیه این نشست به راه حل سیاسی و گفتگو تاکید کرده، دیروز جبهه مقاومت یک پایگاه طالبان در منطقه دره عبدالله خیل پنجشیر را هدف قرار دادند.این جبهه ادعا کرده است که این حمله «پیچیده و هدفمند» بوده و در نتیجه آن ۱۷ عضو طالبان، به شمول رئیس ارکان یکی از کندک‌های لوای خاص وزارت دفاع طالبان کشته و ۵ عضو دیگر آنان زخمی شده‌اند.در اعلامیه این جبهه آمده است که این حمله ساعت ۶ شام روز گذشته، در دو مرحله انجام شده است؛ نخست جاسازی‌شده منفجر شده و سپس حمله راکتی بر قرارگاه طالبان انجام شده است.پیش از این منابع محلی به آمو تایید کردند که در دو انفجار شب گذشته در دره عبدالله خیل ولایت پنجشیر، به طالبان تلفات وارد شده است.به گفته این منابع، انفجارها در قرارگاه مرکزی دره عبدالله خیل رخ داده است که در نتیجه آن هشت طالب کشته شده اند.طالبان پس از رویداد، بخش‌هایی از این دره را محاصره کرده و باشندگان محل را مورد بازجویی قرار داده‌اند.طالبان تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.