اس جَیشَنکر، وزیر خارجه هند، گفته است که در دیدار با نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، در دهلی نو درباره «راههای تقویت همکاریهای تجاری، اتصال و پیوندهای مردم با مردم» گفتگو کرده است. او بار دیگر بر حمایت هند از توسعه و رفاه مردم افغانستان تأکید کرد.
نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان در یک سفر پنج روزه به هند رفته است.
این دیدار در حالی صورت میگیرد که رویترز پیشتر گزارش داده بود هند تلاش دارد با گسترش همکاریهای اقتصادی با افغانستان، نفوذ روبهگسترش چین را مهار کند. سفر اخیر عزیزی به دهلی نیز بخشی از همین روند ارزیابی میشود.
ماه گذشته هند سفارت خود را در کابل—که پس از بازگشت طالبان به قدرت در ۲۰۲۱ بسته شده بود—دوباره فعال کرد؛ اقدامی که نشانهای از ارتقای سطح روابط دو طرف تلقی میشود. رویترز میگوید این همکاریها در حالی گسترش مییابد که روابط هند و پاکستان همچنان متشنج است.
افغانستانِ محصور در خشکی، پس از بستهشدن گذرگاههای مرزی توسط پاکستان در هفتههای اخیر و تنشهای مرزی ماه گذشته که به کشتهشدن دهها تن انجامید، اکنون به مسیرهای جایگزین برای دسترسی به غلات، دارو و کالاهای صنعتی نیاز دارد. هند بندر چابهار ایران را از طریق خطوط زمینی به افغانستان مدیریت میکند و ماه گذشته برای ادامه فعالیتهایش از آمریکا معافیت ششماهه تحریمها را دریافت کرد—معافیتی که میتواند وابستگی کابل به بندر کراچی را کاهش دهد.
وزارت صنعت و تجارت طالبان نیز به رویترز گفته است که در شش ماه گذشته حجم تجارت افغانستان از طریق ایران به ۱.۶ میلیارد دالر رسیده است؛ رقمی که از ۱.۱ میلیارد دالر مبادلهشده با پاکستان بیشتر است.
