امنیت جنوب آسیا

وزیر خارجه پاکستان: اسلام‌آباد «عناصر تروریستی» را در افغانستان هدف قرار داده است

محمد اسحاق‌دار وزیر خارجه پاکستان

وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که طالبان حمله‌های «بی‌دلیل» در بخش‌های مرزی دو کشور انجام داده‌اند. او این اقدامات را «تحریک‌آمیز» خوانده و هشدار داده که اسلام‌آباد برای دفاع از حاکمیت خود «تمام اقدامات لازم» را انجام خواهد داد.

اسحاق دار در پیامی در اکس نوشت که طالبان اقدام به تیراندازی و یورش‌های مرزی کرده‌اند و همین موضوع باعث انجام حمله‌های متقابل از سوی پاکستان شده است.

او این حمله‌ها را «شایسته و متناسب» توصیف کرد و گفت که زیرساخت‌های طالبان هدف قرار گرفته تا آنچه او «فتنه خوارج و فتنه هند» نامید، خنثی شود — عباراتی که پاکستان برای گروه تحریکطالبان پاکستان به‌کار می‌گیرد.

او افزود: «واکنش دفاعی ما متوجه غیرنظامیان صلح‌طلب افغان نیست. برخلاف نیروهای طالبان، ما در پاسخ‌های دفاعی خود نهایت احتیاط را به کار می‌گیریم تا از تلفات غیرنظامی جلوگیری شود.»

گفته‌های وزیر خارجه پاکستان در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها میان دو کشور بر سر درگیری‌های مرزی مرگ‌بار اخیر افزایش یافته است. مقام‌های طالبان مدعی‌اند که در حمله‌های تلافی‌جویانه‌شان، ۵۸ نظامی پاکستانی کشته شده‌اند؛ حمله‌هایی که پس از حمله‌های هوایی پیشین پاکستان به ولایت‌های کابل و پکتیا انجام شده و گفته می‌شود مواضع تحریک طالبان پاکستان را هدف گرفته‌اند. پاکستان تاکنون شمار کشته‌شدگان یا اهداف این عملیات هوایی را تأیید نکرده است.

آقای دار همچنین از طالبان خواست تا «اقدامات عملی» در برابر گروه‌هایی که از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان استفاده می‌کنند، انجام دهد. او گفت: «ما انتظار داریم دولت طالبان علیه عناصر تروریستی و حامیان آن‌ها که به دنبال تضعیف روابط پاکستان و افغانستان هستند، اقدام کند.»

با وجود آنکه پاکستان تاکنون اداره طالبان را به رسمیت نشناخته، اما همچنان کانال‌های دیپلماتیک خود با کابل را حفظ کرده و بارها از طالبان خواسته تا مانع حمله‌های فرامرزی تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های مسلح شوند.