منابع به آمو تایید کردهاند که دسترسی به انترنت فایبر نوری و همه شبکههای مخابراتی در کابل قطع شده است.
اکنون شمار ولایتهایی که انترنت فایبر نوری در آن از سوی طالبان قطع شده به ۱۷ میرسد.
طالبان در باره علت قطع انترنت در ولایتهای مختلف کشور چیزی نگفتهاند.
در هفتههای اخیر، طالبان بیآنکه دلیل و موضع رسمی خود را اعلام کنند، بر انترنت فایبر نوری در برخی بخشهای کشور محدودیتهای جدی وضع کردهاند.
طالبان روند قطع خدمات انترنتی فایبر نوری را از بلخ آغاز کرده بودند. اما دوباره در برخی از این ۱۷ ولایت یا خدمات انترنتی فایبر نوری بهشکل محدود و با سرعت پایین از سر گرفته شد، یاهم در خدمات انترنتی «نقطه بهنقطه» جاگزین آن شد.
برخی مهندسان فنآوری تاکید دارند چون خدمات انترنت فایبرنوری سرعت بیشتر دارد و طالبان هم نمیتوانند بهمحتوای دقیق و کامل دادههای آن دسترسی داشتهباشند و در سوی دیگر هم این خدمات مردم کشور را راحتتر با جهان وصل میکند، بهباور آنان، طالبان تصمیم به قطع این خدمات در برخی بخشهای کشور گرفتهاند تا مانع رسیدن صدای مردم به جهان شوند.
