جنوب آسیا

ممنوع الخروج شدن عمران و صدها عضو تحریک انصاف و مجلس نمایندگان پاکستان

Former Pakistan prime minister Imran Khan. File photo.

عمران خان، نخست وزیر پشین پاکستان و ۲۲۶ تن از اعضای رهبری حزب تحریک انصاف پاکستان و نمایندگان مجلس این کشور ممنوع الخروج شدند.

آقای خان اما روز جمعه از حکومت پاکستان برای این کار سپاسگزاری کرد و گفت وی هیچ برنامه ای برای سفر به بیرون از این کشور را ندارد.

بر اساس گزارش ها، عمران خان و ۶۰۰ نفر نفر دیگر از اعضای حزبش را به اتهام دامن زدن به ناآرامی‌های دو هفته پیش در شهرهای لاهور و راولپندی ممنوع الخروج اعلام کرد.

آقای خان در توییتی نوشت: «از حکومت سپاسگزارم که نام مرا در فهرست بررسی خروج، قرار داده است. زیرا من هیچ برنامه ای برای سفر به خارج از کشور ندارم، چون نه جایدادی یا تجارتی و نه حتا حساب بانکی ای در خارج از کشور دارم».

در همین حال با افزایش بازداشت و فشار از زمان آغاز ناآرامی‌های دو هفته پیش پس از دستگیری عمران خان، شماری از اعضای ارشد تحریک انصاف پاکستان از سمت های شان کناره گیری کرده اند.

فواد چودری معاون عمران خان دو روز پیش حزب تحریک انصاف را ترک کرد و در توییتی نوشت که قصد دارد راهش را از آقای خان جدا کند.

در همین حال، اسد عمر دبیر کل حزب تحریک انصاف نیز از سمتش کناره گیری کرده است. اما شماری دیگر با وجود افزایش فشارها و دستگیری دسته جمعی همچنان به حمایت از عمران خان ادامه میدهد و حزبش را ترک نخواهند کرد.

یاسمین راشد، عضو ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان، گفت: «من ترک نخواهم کرد. من با حزب تحریک انصاف پاکستان می مانم و حزب تحریک انصاف پاکستان را ترک نخواهم کرد».

اعجاز چودری، عضو مجلس سنا پاکستان حین انتقال به بازداشتگاه از سوی پولیس گفت «خدا با من است و خدا با عمران خان است».

از سویی هم، یک دادگاه پاکستانی در شهر لاهور روز پنجشنبه ۱۶ غیرنظامی را به اتهام مشارکت در تظاهرات خشونت برای محاکمه به ارتش تحویل داد.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز، روز پنجشنبه از ایستگاه رادیو پاکستان پیشاور که توسط مردم تخریب شده بود، بازدید کرد.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، اظهار داشت: «کسانی که دست به تخریب زدند، کسانی که دستور دادند، کسانی که برنامه ریزی کردند، کسانی که آن حملات را به تاسیسات نظامی تحریک کردند و کسانی که به اموال غیرنظامی حمله کردند، سزاوار هیچ گونه نرمشی نیستند».

عمران خان در ۹ می از داخل دادگاه عالی اسلام اسلام آباد بازداشت شد و به دنبال آن حامیان وی در سراسر پاکستان دست به تظاهرات زدند. تظاهراتی که در آن در کنار ویران تاسیسات خصوصی و عامه ۲۵ قربانی نیز بر جای گذاشت.