افغانستان

پنتاگون گزینه‌ جاسوسی هوایی برفضای افغانستان را بررسی می‌کند

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که در حال بررسی گزینه‌های جاسوسی هوایی بر فضای افغانستان است.

بیشتر از ۲۰ ماه پس از خروج پرحاشیه امریکا از افغانستان، وزارت دفاع ایالات متحده در گزارش سالانه‌اش گفته است که طالبان توانایی جلوگیری از حمله‌های هراس افگنانه را در افغانستان ندارند و پنتاگون گزینه‌ای را آزمایش می‌کند که با به کارگیری آن هرگونه تحرک هراس افگنان را در افغانستان زیر نظر خواهد داشت.

وزارت دفاع امریکا درباره چگونگی این نظارت جزئیات زیادی ارائه نداده است، اما فرمانده ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده گفته است که این وسیله‌ی جاسوسی توانایی این را دارد که برای زمانی طولانی در آسمان بماند و هدف‌ها را زیر نظارت داشته باشد.

مایکل اریک کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده بیان داشت: «وزارت دفاع ایالات متحده در حال آزمایش وسیله‌های جاسوسی هوایی است که می‌‌توانند برای مدت طولانی در آسمان باقی بمانند. هدف از این کار نظارت بر گروه‌های هراس افگن در افغانستان است.»

نگرانی وزارت دفاع امریکا از چگونگی فعالیت‌های داعش شاخه خراسان هنوز هم پا برجاست.

پنتاگون نگران است که اگر داعش حمله بر منافع ایالات متحده را در بیرون از خاک افغانستان در اولویت قرار بدهد، این گروه توانایی انجام حمله را بر منافع امریکا و یا متحدان آن در درازای شش ماه خواهد داشت.

اکنون پرسش این است که آیا نظارت جاسوسی ایالات متحده از هوا، اثری بر کاهش فعالیت‌های گروه‌های هراس افگن در افغانستان خواهد داشت؟

محمد اسحاق اتمر، استاد دانشگاه می‌گوید: «حالا که نظارت هوایی از سوی نیروهای امریکایی در فضای افغانستان بیشتر می‌شود، من فکر می‌کنم که به این دلیل است که این نگرانی متوجه خود امریکایی‌ها هم است. آنان از این هم نگرانی دارند که قاچاق مواد مخدر و گروه‌‌های دیگر تروریستی که در افغانستان فعال هستند، می‌تواند تهدیدی جدی را متوجه کشورهای جهان کند.»

از سویی هم اداره جوبایدن و مجلس نمایندگان ایالات متحده از ماه‌ها بدینسو درباره چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و دست‌یابی به مکالمه‌ها و سندهای محرم درباره این خروج در تنش بوده‌اند.

سرانجام وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که مایکل مک کال؛ رییس کمیته روابط خارجی مجلس و آقای میکس یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا به این مکالمه‌ها و سندهای محرم دست خواهند یافت.

ودانت پاتل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا خاطرنشان کرد: «همچنان باید بگویم که در هر مرحله وزارت امور خارجه گام‌های قانونی و کافی رو به جلو برای انتقال اطلاعات درخواست شده را ارائه کرده است. ما اهمیت درخواست‌های نظارت قانونی و مشروع را درک کرده‌ایم. درخواست اطلاعات قانونی در مورد دوره زمانی تخلیه ما از افغانستان مهم است و ما در مورد همه این موارد با حسن نیت تعامل کرده‌ایم.»

پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در کنار مبارزه طالبان در برابر داعش شاخه خراسان، قطع روابط طالبان با تمامی گروه‌های هراس افگن به شمول شبکه القاعده یکی از خواست‌های مهم جهان از طالبان بوده است. اما کشته شدن رهبر شبکه القاعده از سوی امریکا در یکی از امن‌ترین مکان‌های کابل، نگرانی‌ها را از ادامه روابط پنهانی طالبان با گروه‌های هراس افگن بالا برده است.