افغانستان

نزدیک به ۴۰ روز از غیبت رییس الوزرای طالبان در ارگ گذشت

عکس از شبکه‌های اجتماعی: رییس‌وزیران طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به آمو می‌گوید که ملاحسن آخند، رییس الوزرای طالبان، به خواست هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در عید فطر به قندهار رفته و تاکنون به کابل بازنگشته است.

در همین حال، منابع آگاه از درون طالبان به آمو می‌گویند که رهبر طالبان در راه بررسی انتقال دفتر ملاحسن آخند از کابل به قندهار است.

ذبیح‌الله مجاهد در یک پیام صوتی به آمو گفت: «بلی محترم رییس‌الوزرا در ایام عید به قندهار تشریف برده‌اند و بعدش که مریضی داشت و به استراحت نیاز داشت.»

در همین حال، محمد اسحاق اتمر؛ استاد انستیتیوت دیپلماسی فرهنگی آلمان به آمو می‌گوید که رهبر طالبان ضمن تصمیم بر انتقال دفتر رییس الوزرای این گروه به قندهار، درصدد است تا یک گروه نظامی ۴۰ تا ۶۰ هزار نفری با امکانات مدرن در قندهار مستقر کند.

آقای اتمر گفت: «قندهار به مرکز قدرت سیاسی افغانستان تبدیل خواهد شد و انتقال دفتر سخن‌گویان طالبان به قندهار و احتمال انتقال دفتر ملا حسن آخند از ارگ کابل به قندهار نشانه‌ی آن است.»

به نظر می‌رسد، رهبر طالبان به دنبال افزایش وزن سیاسی قندهار در برابر کابل در تعامل درونی طالبان است.

پیش از این ملا هبت‌الله تلاش کرد تا مقام‌های دیگر طالبان را نیز نزد خود در قندهار جابه‌جا کند.

در همین حال؛ شماری از تحلیل‌گران بر این باورند که ریشه‌ی این تغییرات در اختلافات داخلی میان رهبران طالبان است.

چنانچه سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست وزارت داخله طالبان بارها از انحصار قدرت در میان طالبان انتقاد کرده است.

سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان در سخنرانی‌اش در مراسم یادبود از مرگ ملاعمر رهبر طالبان در کابل گفت:«ما نباید این نظام را آنقدر انحصاری و کوچک کنیم که تنها شاگردان یک مدرسه خودشان را در آن ببینند. در این نظام همه‌گی شریک استند».

با این‌حال، سیداکبرآغا، قوماندان پیشین طالبان می‌گوید که مسئله انتقال پایتخت از کابل به قندهار را مخالفان طالبان در دور نخست حاکمیت طالبان بر افغانستان نیز گفته بودند، اما هیچ وقت این مورد به حقیقت نپیوست.

از سوی دیگر، منابع آگاه از درون طالبان به آمو می‌گویند که صبح امروز مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس وزاری طالبان با دفتر ملا هبت‌الله آخندزاده در قندهار تماس گرفته و از آنان خواسته است تا سرنوشت کار ملا حسن آخند را روشن کنند.

این منبع می‌گوید که مولوی عبدالکبیر خواهان بازگشت ملا حسن به کابل است.

در این بین ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به آمو می‌گوید که ملا حسن آخند دوباره به کابل باز خواهد گشت و موضوع انتقال دفتر وی به قندهار مطرح نیست.

ذبیح‌الله مجاهد گفت: «(او) به گونه‌ی موقتی در اونجه (قندهار) است، به زودی انشاالله به کابل برخواهد گشت و کار را آغاز خواهد کرد. این به معنای انتقال دفتر ریاست‌الوزار به قندهار یا کدام گپ دیگر نیست.»

سخن‌گوی طالبان در حالی ادعا دارد که ملا حسن آخند، به دلیل مشکلات صحی نتوانسته به کابل بازگردد که به روز جمعه رییس الوزرای طالبان در قندهار با نخست وزیر قطر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفتنی است که در ماه‌های اخیر دفتر چندین مقام دیگر طالبان به شمول دفتر سخنگوی طالبان به قندهار منتقل شده است.