جهان

درخواست چین از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای برای کاهش خطر  جنگ

چین از تمام کشورهای دارای سلاح هسته‌ای خواسته است تا به‌گونه‌ی موثر خطر جنگ هسته‌ای را کاهش دهند.

معاون نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد روز جمعه در نشستی که در مورد استقرار سلاح هسته‌ای روسیه در بلاروس، برگزار شده بود، موقف پکن را اعلام کرد.

ایزومی ناکامیتسو، نماینده عالی سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح، در این نشست توضیحاتی را درباره وضعیت ارایه کرد و هشدار داد که خطر استفاده از سلاح هسته‌ای در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده است.

خانم ایزومی از روسیه و ایالات متحده امریکا خواست تا به اجرای کامل پیمان راهبردی خلع سلاح هسته‌ای «آغاز جدید» بازگردند.

گنگ شوانگ، معاون نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد در این نشست بر از سرگیری گفتگو و مذاکره و پیشبرد راه حل سیاسی تاکید کرد.

او گفت: «اعتماد متقابل و هماهنگی بین کشورهای بزرگ تضمین اساسی برای حفظ ثبات راهبردی جهانی است. در جنوری سال گذشته، رهبران پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای با صدور بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که جنگ هسته‌ای پیروز به بار نمی‌آورد و هرگز نباید جنگیده شود.»

گنگ بر اهمیت بیانیه مشترک پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده تاکید کرد و از همه طرف‌ها خواست تا به چشم‌انداز این بیانیه پایبند باشند.

معاون نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: «چین از همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد که به چشم انداز بیانیه پایبند باشند، خطر جنگ هسته‌ای را به طور موثر کاهش دهند و از هرگونه درگیری مسلحانه بین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای اجتناب کنند.»

وی افزود که پکن از عدم استقرار سلاح های هسته‌ای در بیرون از کشور کشورهای دارای سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند و از این کشورها نیز می‌خواهد که سلاح هسته‌ای شان را با کشورهای دیگر به اشتراک نگذارند.

گنگ گفت که همه طرف‌ها باید منطقی و خویشتن‌دار باشند، از تشدید تنش‌ها، یا شعله‌ور کردن آتش جنگ خودداری کنند. وی افزود که تمام طرف ها همچنان باید از هر اقداماتی که به طولانی‌تر شدن جنگ کمک می‌کند، جلوگیری کنند و از وخامت بیشتر یا حتی خارج شدن بحران از کنترل، جلوگیری کنند.

این در حالی است که یک هفته پیش، ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای‌اش را در خاک در بلاروس مستقر کند.