افغانستان

طالبان رادیوی بانوان بدخشان را به اتهام «نشر موسیقی» بستند

دفتر سخنگوی والی طالبان در بدخشان روز پنجشنبه در خبرنامه‌ا‌ی گفت که رادیو صدای بانوان در بدخشان از سوی این گروه بسته شده است.

معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان می‌گوید که رادیو صدای بانوان به علت پخش موسیقی بسته شده است.

آقای احمدی گفت که نشرات این رادیو خلاف پالیسی نشراتی طالبان است.

وی افزود: «بعد از بررسی موج رسانه‌ها دریافتیم که رادیو صدای بانوان مخالف پالیسی امارت اسلامی(طالبان) نشرات دارد، به این دلیل آن را مسدود نمودیم».

پس از بازگشت طالبان به قدرت، محدودیت‌های شدید بر آزادی بیان و رسانه‌ها وضع شده است. با برگشت طالبان به قدرت، موسیقی از رسانه‌های افغانستان حذف شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش سالانه‌اش درباره وضعیت رسانه‌های افغانستان گفته بود که تنها در سال ۲۰۲۲ دستکم ۲۶۰ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را در این کشور ثبت کرده است.

رقمی که افزایش ۱۳۸ درصدی را در مقایسه با سال پار نشان می‌دهد.

یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان‌ می‌دهد که بیشترین مورد نقض حقوق خبرنگاران به شمول لت‌ و کوب، شکنجه و توهین و تحقیر خبرنگاران از سوی افراد طالبان بوده است.

از میان ۲۶۰ رویداد خشونت با خبرنگاران، ۱۱۹ مورد آن بازداشت موقت خبرنگاران توام با خشونت بدنی و روانی، توهین و تحقیر بوده است.

پیش از این نی یا دفتر حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در روز جهانی تلویزیون در ۲۷ نومبر سال ۲۰۲۲ میلادی گفته بود که در این سال فعالیت ۵۰ درصد تلویزیون‌های افغانستان به‌ علت مشکلات اقتصادی متوقف شده‌است.

در اعلامیه نی آمده بود که در کنار تلویزیون‌ها، نشرات ۴۸ درصد رادیوها و تمامی رسانه‌های چاپی آزاد متوقف شده است.

با بسته شدن این رسانه‌ها ۷۰ درصد خبرنگاران مرد و ۹۶ درصد خبرنگاران زن کار شان را از دست داده‌اند.