جنوب آسیا

وزیر خارجه پاکستان عمران خان را به انتقال هراس‌افگنان از افغانستان به این کشور متهم ساخت

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، در یک سخنرانی در پارلمان پاکستان عمران خان را به انتقال «هراس افگنان از افغانستان به پاکستان» متهم کرد

بلاول بوتو گفته است عمران خان عامل وضعیت کنونی در پاکستان است.

او عمران خان را «نالایق» خطاب کرد و گفت: «این نخست وزیر نالایق تروریستان را از افغانستان آورد و آنان را در پاکستان جاگزین کرد.» بلاول بوتو عمران خان رامسوول تمامی مشکلات اقتصادی پاکستان دانست و گفت که خان هزارات هراس افگن را که در افغانستان بود و باش داشتند، به بخش های قبایلی پاکستان جا به جا کرد.

پیش ازاین بلاول بوتو در نشست امنیتی مونیخ از  گسترش هراس‌افگنی در منطقه هشدار داد و با انتقاد از کم‌توجهی جامعه جهانی به این موضوع از بهر توجه بیشتر به جنگ اوکرایین، گفت که اداره طالبان در کابل تهدید هراس‌افگنی در افغانستان را جدی نمی‌گیرد.

آقای زرداری گفت که تهدید امنیتی و هراس‌افگنی از افغانستان متوجه کشورهای منطقه است.

وزیر خارجه پاکستان گفته بود که اگر این تهدید ها را جدی نگیرند، طالبان « اراده و ظرفیت» رویارویی با هراس افگنان را ندارند.

این دیپلومات ارشد پاکستانی از جامعه جهانی انتقاد کردهه بودکه در این باره جدیت نشان نداده اند.

وی از نحوه فعالیت گروه‌های شبه نظامی مانند تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادی بخش بلوچستان و القاعده در افغانستان انتقاد کرد.

آگاهان مسایل سیاسی به این باور استند، پس از آن که تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس خود را در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۲۲ لغو کرد، پاکستان از سوی هراس افگنان به ویژه در منطقه خیبر پختونخوا، بلوچستان و شهر پنجاب زیان دیده است.