افغانستان

طالبان وسایط نقلیه برجای مانده از نیروهای امریکایی را ترمیم می‌کنند

منابعی از داخل طالبان گفته‌اند که وزارت دفاع این گروه تلاش‌ها برای ترمیم وسایط نقلیه که پس از خروج نیروهای امریکایی در افغانستان برجای مانده است را آغاز کرده است.

این وزارت در آگهی نامه‌ای از ترمیم ۱۵۰ موتر نوع کاماز، ۱۲۵ عراده هاموی، دو تانک ضربتی، چهار تیلر اکمالاتی، ۱۰ موتر نوع پورکیف و ۱۵ آمبولانس هاموی خبر داده است.

این در حالی است که امریکا پیش از این اعلام کرده بود که نیروهای امریکایی پس از خروج، به ارزش یک میلیارد دالر تجهییزات نظامی در افغانستان جا گذاشته که حالا به دست طالبان افتاده است.

انځور: د طالبانو د دفاع وزارت

وزارت دفاع امریکا در گزارشی به کانگرس این کشور گفته است که این تجهییزات را در جریان سال‌های گذشته به نیروهای امنیتی حکومت پیشین تحویل داده شده بود.

در این گزارش همچنین آمده است که امریکا ۹۶ هزار موتر نظامی به نیروهای امنیتی و دفاعی سابق افغانستان سپرده بود که از این میان ۴۰ هزار موتر به شمول ۱۲ هزار هاموی ضد گلوله به دست طالبان افتاده است.

افغانستان پیش از سقوط به دست طالبان، دارای ارتش و پولیس منظم بود. پیش از فرار اشرف غنی رییس جمهور پیشین کشور، شمار سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسید.

به گفته مقام‌های امنیتی پیشین، قبل از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار کوماندو که ۱۵ هزار تن از آنان از سوی نیروهای امریکایی آموزش دیده بودند، در مقابل طالبان می‌جنگیدند.