جهان

سازمان ملل: هرکاری برای ادامه توافق غلات دریای سیاه انجام می‌دهیم

مارتین گریفیتس، رییس کمک‌های سازمان ملل متحد به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که سازمان ملل برای ادامه توافق صادرات غلات اوکراینی از بندرهای دریای سیاه، هرکاری که ممکن باشد را انجام خواهد داد.

آقای گریفیتس روز گذشته در حالی این اظهارات را بیان کرده که امروز ۱۸ مارچ توافق ماه نوامبر به پایان می‌رسد.

وی همچنین گفت که پیشرفت‌هایی در تعهد سازمان ملل برای کمک به تسهیل صادرات مواد غذایی و کود روسیه حاصل شده است، اما تاکید کرد که موانعی در مورد چگونگی پرداخت پول همچنان وجود دارد.

مارتین گریفیتس، رییس کمک‌های سازمان ملل متحد گفت: «ما در واقع، پیشرفت معناداری داشته ایم. با این حال، به ویژه در مورد سیستم های پرداخت، موانع همچنان وجود دارد. کارهای بیشتری باید انجام شود و تلاش های ما برای غلبه بر این موانع باقیمانده بی وقفه ادامه خواهد داشت. برای امنیت غذایی جهانی حیاتی است که هر دوی این توافقنامه‌ها ادامه داشته باشند و باید به طور کامل اجرا شوند.»

این توافق با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه میان روسیه و اوکراین در ماه جولای امضا شد و در نوامبر سال گذشته تمدید شد. هدف از این توافق جلوگیری از بحران جهانی غذایی، به دنبال تهاجم روسیه بر اوکراین است.

کرملین روز جمعه اعلام کرد که روسیه این توافق را به مدت ۶۰ روز تمدید می‌کند.

دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین گفته است که کیف بر تمدید ۱۲۰ روزه توافقنامه‌ای که اجازه صادرات مطمئن غلات از بندرهای دریای سیاه را می‌دهد، اصرار دارد.

براساس این قرارداد، اوکراین تاکنون نزدیک به ۲۵ میلیون تن جواری و گندم صادر کرده است. مصدهای اصلی این انتقالات چین، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و هالند بوده است.

پیش از جنگ، از اوکراین به عنوان سبد نان اروپا یاد می‌شد و چهارمین صادر کننده جواری و پنجمین صادر کننده گندم در جهان محسوب می‌شد. این کشور گندم و جواری کشورهای فقیر آفریقا و خاورمیانه را تامین می کرد.