فرهنگ و هنر

میکی موس نوروز را تبریک گفت و این جشن را معرفی کرد

در آستانه نوروز سال ۱۴۰۲ میکی موس یکی از شخصیت‌های مشهور شرکت انیمیشن سازی «دیزنی» نوروز را معرفی کرده است.

میکی موس در یک ویدئوی کوتاه جشن نوروز را که شامل چهارشنبه سوری، یعنی جشن آخرین چهارشنبه سال که معمولا مردم آتش بازی می‌کنند؛ هفت سین و «سیزده به در» را معرفی کرده است.

میکی موس در این ویدئو می‌گوید: «من بسیار هیجان زده هستم که یک جشن بسیار ویژه را با شما به در میان بگذارم – نوروز؛ سال نو فارسی است. نوروز به معنای «روز نو» است که ۱۳ روز جشن گرفته می‌شود.»

میکی موس با اشاره به آیین چهارشنبه سوری می‌گوید که برای آمادگی جشن نوروز باید از روی آتش بپریم تا با این کار نمادین با زمستان سرد خداحافظی و از ورود فصل بهار به نشانه سلامتی استقبال کنیم.

او همچنین در این تصویر کوتاه می‌گوید که مردم در روز اول نوروز سفره «هفت سین» می‌چینند؛ در این سفره هفت چیزی که با حرف سین مانند: سبزی، سیب، سکه، سرکه و سمارق شروع شده باشند، می‌چینند.

این شخصیت محبوب کارتنی در ادامه با اشاره به یک سفره می‌گوید: «این هفت سین من است. هر چیزی معنای مثبت خاصی دارد؛ مانند سبزی که نمادی از طبیعت است، ماهی طلایی و جام که نماد حرکت و زندگی هستند.»

او همچنان رسم «سیزده به در» را نیز معرفی می‌کند که آخرین روز جشن است و به آن روز طبیعت نیز گفته می‌شود.

میکی موس ادامه می‌دهد که در این روز مردم وقت خود را با دوستان و خانواده در بیرون از خانه و به ویژه در جاهای سرسبز با موسیقی و رقص سپری می‌کنند.

میکی موس ادامه می‌دهد: «هی! بیایید با هم برقصیم. سپاسگزارم که وقت تان را با من سپری کردید. تا دیدار بعد که بتوانیم با هم بازی کنیم… نوروز مبارک!»

نوروز همه ساله در اولین روز سال خورشیدی در شماری از کشورهای فارسی زبان، آسیای میانه و شماری از کشورهای دیگر جشن گرفته می‌شود.

سازمان تعلیمی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» در سال ۲۰۱۶ «نوروز» را به عنوان ابتکار مشترک افغانستان، آذربایجان، هند، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان، در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت تمدید کرد.