جهان

امریکا در واکنش به ساقط کردن پهبادش توسط سوخو-۲۷ سفیر روسیه را احضار کرد

به دنبال ساقط شدن یک پهباد نظارتی‌اش امریکا از سوی جنگنده سوخو-۲۷ روسی بر فراز دریای سیاه، وزارت خارجه امریکا سفیر روسیه در واشنگتن را فرا خواند.

آناتولی آنتونوف، سفیر این کشور در ایالات متحده روز سه شنبه پس از احضار شدن گفت که مسکو این رویداد یک «اقدام تحریک‌آمیز» آمیز از سوی امریکا می‌داند.

سفیر روسیه در واشنگتن گفت: من می‌خواهم تاکید کنم که خلبانان روسی بسیار حرفه‌ای عمل کردند. هیچ تماسی وجود نداشت؛ هیچ سلاحی توسط جت‌های جنگنده ما استفاده نشد. این هواپیمای بدون سرنشین یک چرخش تند انجام داد و با سطح (آب) برخورد کرد. فکر می‌کنم بهتر است در وزارت امور خارجه برای بحث در مورد مسایل همکاری متقابل ملاقات کنیم.

او ادامه داد که هواپیما با فرستنده‌های خاموش در حال پرواز بود و وارد منطقه‌ای شده بود که مشخص شده بود. عملیات نظامی ویژه” انجام میشود. روسیه با استفاده از کانال‌های ارتباطی بین‌المللی در مورد این موضوع به همه هشدار دادیم. به نظر من، این واقعا تحریک آمیز بود. آنها ما را تحریک می‌کردند که اقدامات خاصی انجام دهیم که پس از آن می‌توانستند ارتش روسیه را به نوعی حرفه‌ای نبودن متهم کنند.

در همین حال پنتاگون گفته است پهپاد نظارتی MQ-9 ارتش امریکا روز سه‌شنبه پس از اصابت بال یک جنگنده روسی سوخو-۲۷ در دریای سیاه سقوط کرد.

در همین حال جنرال پت رایدر، سخنگوی بخش هوایی ارتش امریکا گفت: به دلیل آسیب، ما در موقعیتی بودیم که باید ضروتا آن را در دریای سیاه بیندازیم. تا آنجا که من می‌دانم، در این مقطع زمانی، روس‌ها آن هواپیما را پیدا نکرده‌اند. اما باز هم، از نظر تلاش‌های بازیابی ما، در حال حاضر هیچ خبری جدید برای ارایه نداریم.

با این حال روسیه هرگونه تماس جنگنده‌اش با پهباد امریکایی را رد کرده و گفته‌اند پهپاد پس از «مانور سریع» سقوط کرده است.

از سوی هم سفیر روسیه در واشنگتن دیدار با وزارت امور خارجه را «سازنده» توصیف کرده و گفته است که به وی از پیامد احتمالی این رویداد برای روسیه هشداری دریافت نکرده است.
آنتونوف همچنان تاکید کرده است که روسیه به دنبال رویارویی نیست و طرفدار همکاری عملگرایانه در جهت منافع مردم هر دو کشور است.