افغانستان

دیدبان حقوق بشر: اردوگاه بشردوستانه ابوظبی زندان پناهجویان افغانستان است

دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری بین ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ پناهجوی افغانستان است که از ۱۵ ماه بدین‌سو، در اردوگاه ابوظبی در امارات متحده عربی به سر می‌برند، شده است. به گفته این نهاد، پناهجویانی که پس از سقوط کابل به امارات متحده عربی فرار کرده‌اند به در «بازداشت خودسرانه» به سر می‌برند.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است که امارات متحده عربی باید فورا این پناهندگان را آزاد کند و «دسترسی به فرآیندهای منصفانه و کارآمد برای تعیین وضعیت و نیازهای حفاظتی آنها را فراهم کند.»

پس از فروپاشی دولت پیشین و تسلط طالبان، دولت‌های خارجی ده‌ها هزار نفر را از افغانستان تخلیه کردند. بیشتر آنها با پروازهای چارتر از این کشور خارج شدند. در این بین هزاران نفر به ابوظبی در امارات متحده عربی منتقل شدند و ماه‌ها است در شهر بشردوستانه امارات در انتظار اسکان مجدد به سر می‌برند.

هزاران نفر از این کشور به امریکا و کانادا منتقل شدند، اما هنوز هم حدود ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ پناهجو در این اردوگاه در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

جوی شی، محقق دیدبان حقوق بشر در امارات متحده عربی در آگهی‌نامه‌ای گفته است: «مقامات اماراتی هزاران پناهجو از افغانستان را برای بیش از ۱۵ ماه در شرایط سخت و فلاکت باری بدون هیچ امیدی به پیشرفت در پرونده‌هایشان زندانی کرده‌اند.»

شی گفته است: «(این پناهجویان) پس از آسیب روانی قابل توجهی که در فرار از افغانستان دیده‌اند، اکنون پس از گذراندن بیش از یک سال در بلاتکلیفی در امارات متحده عربی با آسیب روانی بیشتری روبرو هستند.»

در همین حال پناهندگان اعلام کرده‌اند که علاوه بر محدودیت‌های آزادی رفت و آمد آنها، عدم دسترسی به تعیین وضعیت پناهندگی عادلانه و موثر و مسیرهای امن و قانونی برای اسکان مجدد وجود دارد.

عدم دسترسی کافی به مشاور حقوقی و خدمات آموزشی ناکافی برای کودکان از مواردی است که آنان به آن مواجه هستند.

آنان افزودند که به حمایت روانی اجتماعی دسترسی ندارند و بسیاری از بزرگسالان و کودکان از افسردگی و سایر شرایط سلامت روانی رنج می‌برند. علاوه بر این، زندانیان با اشاره به ازدحام بیش از حد، تخریب زیرساخت‌ها و هجوم حشرات گفته‌اند که شرایط زندگی برای آنان بدتر شده است.

یکی از پناهجویان افغانستان به دیدبان حقوق بشر گفته است که این اردوگاه دقیقا شبیه یک زندان است.

یک پناهجوی دیگر از نامعلوم بودن سرنوشت خود ابراز ناامیدی شدید کرده و گفته است: «مشکل بزرگ این است که ما آینده خود را نمی‌دانیم و مقصد خود را نمی‌دانیم.»

دولت امارات دو مجتمع مسکونی شامل چندین ساختمان را برای اسکان موقت پناهجویان افغانستان اختصاص داده است تا در مورد اسکان آنان در کشورهای دوم تصمیم گرفته شود. اما پناهجویان تاکید می‌کنند که آنان اجازه خروج از این مجتمع را ندارند.

دیدبان حقوق بشر گفته است: «آنها اجازه رفتن به بیمارستان را ندارند و تحت نظارت شدید نگهبانان امنیتی این اردوگاه قرار دارند. آنها می‌گویند که آخرین بار که آنان اجازه خروج دریافت کردند، زمانی بود که به‌گونه‌ی گروهی به مرکز خرید برده شدند، اما در طول این مدت توسط نگهبانان همراهی و نظارت می‌شدند.»

این نهاد افزوده است: «مصاحبه‌ شوندگان گفتند که نگهبانان امنیتی در دروازه‌های اردوگاه و در هر سالن مسکونی مستقر هستند و دوربین‌های امنیتی در هر راهرو وجود دارد. به گفته ساکنان، مسوولان اردوگاه همچنین گشت‌وگذار در مجتمع را به شدت محدود کرده‌اند.»

دسترسی محدود حقوقی

پناهندگان همچنان از گفته‌اند که با وجود تلاش‌ها برای درخواست برای اسکان مجدد ایالات متحده، آنها «به شدت دسترسی به مقامات امارات متحده عربی یا قنسولگری ایالات متحده یا سایر مقامات را محدود کرده‌اند.»

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که به وزارتخانه‌های داخله و امور خارجه امارات متحده و امریکا مکاتبه کرده و خواستار اظهار نظر در مورد این یافته ها شده است.

به گفته این نهاد، هیچ یک از دو وزارتخانه امارات متحده عربی پاسخی نداده‌اند، در حالی که وزارت خارجه ایالات متحده در ۱۴ مارچ گفت که «تعهد ایالات متحده برای جابجایی و اسکان مجدد همه پناهجویان افغانستان واجد شرایط یک پایدار است. این شامل آن دسته از افرادی است که واجد شرایط هستند و در شهر بشردوستانه امارات در امارات متحده عربی مستقرند.»

وزارت امور خارجه امریکا همچنان گفته است که «مقامات اماراتی تنها شهر بشردوستانه را مدیریت و اداره می‌کنند.»

دید‌بان حقوق بشر تاکید کرده است که «طبق قوانین بین‌الملل و رهنمودهای سازمان پناهندگان سازمان ملل، پناهجویان و مهاجران نباید برای مقاصد اداری بازداشت شوند. مگر اینکه برای دستیابی به یک هدف مشروع ضروری و متناسب باشد و تنها در صورت عدم وجود جایگزین‌های مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن، براساس ارزیابی‌های فردی، مشروط به ضمانت‌های رویه‌ای و براساس قوانین و حدود تعریف شده، بازداشت شده می‌شوند.

این سازمان افزوده است که دیدبان حقوق بشر: اردوگاه بشردوستانه ابوظبی زندان پناهجویان افغان است

دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری بین ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ پناهجوی افغان که از بیش از ۱۵ ماه بدینسو، در اردوگاه ابوظبی در امارات متحده عربی به سر میبرند شده است. به گفته این نهاد، پناهجویانی که پس از سقوط کابل به امارات متحده عربی فرار کرده اند به در «بازداشت خودسرانه» به سر میبرند.

این دیدبان تاکید کرده است که امارات متحده عربی باید فورا این پناهندگان را آزاد کند و «دسترسی به فرآیندهای منصفانه و کارآمد برای تعیین وضعیت و نیازهای حفاظتی آنها را فراهم کند»

پس از فروپاشی دولت پیشین و تسلط طالبان، دولت های خارجی ده ها هزار نفر را از افغانستان تخلیه کردند. بیشتر آنها با پروازهای چارتر از کشور خارج شدند. هزاران نفر به ابوظبی در امارات متحده عربی منتقل شدند و در شهر بشردوستانه امارات در انتظار اسکان مجدد به سر میبرند.

هزاران نفر از این کشور به امریکا و کانادا منتقل شدند، اما هنوز هم میان ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ پناهجو در این اردوگاه بی سرنوشتی به سر میبرند.

نگرانی‌های اصلی

پناهندگان در اردوگاه نگرانی عمده خود را عدم دسترسی به مشاور حقوقی، آموزش برای فرزندان شان و نبود کلید در درب اتاق‌ها برای اهداف امنیتی ذکر کرده‌اند.

آنها گفته‌اند که با آنکه به مراقبت های پزشکی در محل زیست شان دسترسی دارند؛ اما در مورد نیازهای بهداشتی طولانی مدت، به ویژه مواردی که نیاز به مراقبت‌های تخصصی دارند، با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

یکی از پناهجویان افغان گفته است: «خدمات صحی بدتر شده است، پیش از این که در صورت نیاز به مراقبت، افراد را به بیمارستان می بردند، اما اکنون فقط در صورتی که در شرایط اضطراری باشید، شما را به بیمارستان بیرونی می‌برند.»

در ۱۷ اکتوبر سال گذشته، سید یوسف حلیم، قاضی پیشین دادگاه عالی افغانستان، در این اردوگاه به دلیل حمله قلبی حین نماز درگذشت.

یکی از افرادی که او را می‌شناخت به دیدبان حقوق بشر گفته است: «او تنها و افسرده بود. او یک سال بدون خانواده اش اینجا بود.»

با این حال بسیاری از پناهندگان با بحران سلامت روانی دست و پنجه نرم می‌کنند و از افسردگی شدید رنج می‌برند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که دست کم یک تن در این اردوگاه به خودکشی اقدام کرده است. این مرد به بیمارستان منتقل و سپس به اردوگاه بازگردانده شد.

سازمان دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است: «او هنوز از مشکلات روانی رنج می‌برد.»

وضعیت پناهندگی

دولت امریکا تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ تقریبا ۸۸هزار و ۵۰۰ پناهجو را در این کشور اسکان دادند. هنوز هم هزاران نفر دیگر در انتظار اسکان مجدد در شماری از کشورهای خارجی سرگردان هستند.

دیدبان حقوق بشر گزارش کرده است که بسیاری از پناهجویان که پس از ۳۱ آگست ۲۰۲۱ به امارات متحده عربی منتقل شده‌اند، با بی سرنوشتی مواجه اند و هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که به امریکا منتقل شوند.