جهان

نظرسنجی‌ها از پیشتازی قلیچ‌دار اوغلو در مقایسه با اردوغان خبر می‌دهند

نظرسنجی‌های جدید انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاکی از پیشتازی ۱۰ درصدی، کمال قلیچ‌دار اوغلو، نامزد مخالف رجب طیب اردوغان خبر می‌دهند.

نظرسنجی که روز شنبه توسط «آکسوی ریسرچ» منتشر شده، نشان دهنده پیشتازی قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق و نامزد مخالف اردوغان به ترتیب ٪۵۵ و ٪۴۶ است.

در همین حال، نظرسنجی‌های انتخابات پارلمانی ترکیه که قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور به صورت همزمان برگزار شود، پیشتازی ۶ درصدی اتحادیه احزاب مخالف اردوغان موسوم به «اتحاد ملت» را نشان می‌دهد.

اردوغان پس از کاهش محبوبیت خود به دلیل افزایش تورم در ترکیه با بزرگترین چالش در برابر حکومت ۲۰ ساله خود مواجه است.

به گفته تحلیل‎‌گران، مردم ترکیه در انتخابات پیشرو نه تنها تصمیم خواهند گرفت که چه کسی ترکیه را در ۵ سال آینده رهبری خواهد کرد، بلکه مسیر اقتصاد آن و نقشی که ممکن است ترکیه برای کاهش درگیری در اوکراین و خاورمیانه ایفا کند را تعیین خواهند کرد.

۶ حزب اصلی مخالف رجب طیب اردوغان برای برپایی دوباره نظام پارلمانی و از پیش رو برداشتن اردوغان در سال ۲۰۱۸ به طور موقت با هم متحد شدند.

آنها با این اتحاد موفق شدند در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در ۱۹ سال اخیر در انتخابات های شهرداری ۳ شهر بزرگ استانبول، انقره و ازمیر پیروز شوند.

این ائتلاف هفته قبل پس از چانه‌زنی‌های فراوان کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه، جمهوری خواه خلق، را به عنوان نامزد خود برای از پیش رو برداشتن اردوغان معرفی کردند.

مروه طاهر اوغلو، مدیر برنامه ترکیه در پروژه دموکراسی مستقر در واشینگتن، گفت که ائتلاف اپوزیسیون متشکل از افراد «متنوع» است و هر یک از چهره‌ها در این ائتلاف می‌تواند برای بخش متفاوتی از ترکیه جذاب باشد.