افغانستان

ریاست دوره‌ای سازمان سارک به جای افغانستان به بنگلادیش داده شد

ریاست دوره‌ای اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا یا سارک که قرار بود در اختیار افغانستان قرار گیرد، به افغانستان نرسید.

قرار بود امسال نماینده افغانستان در سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا یا سارک برای سه سال رییس دوره‌ای این سازمان را به عهده بگیرد؛ اما رسانه پاکستانی نیشن به نقل از منابع معتبر گزارش کرده است که این سازمان، به علت تحولات سیاسی و عدم رسمیت طالبان، ریاست سارک را به افغانستان نسپرد.

روش برای انتخاب دبیرکل سارک براساس ترتیب حروف الفبای انگلیسی است.

از آنجایی که حکومت طالبان از سوی اعضای سارک به رسمیت شناخته نشده است، خود به خود کشوری که نام آن با حرف «بی» شروع می‌شود، ریاست این سازمان را برعهده گرفته است.

SAARC

پس از افغانستان که نوبت بنگلادیش بود؛ نماینده این کشور محمد غلام سرور به عنوان دبیرکل منصوب شده است.

سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا با امضای منشوری در ۸ دسامبر سال ۱۹۸۵ ایجاد شد.

این سازمان هشت عضو دارد که شامل افغانستان، بنگلادیش، بوتان، هند، مالدیو، نیپال، پاکستان و سریلانکا می‌شود و مرکز آن در کتماندو پایتخت نیپال قرار دارد.

افغانستان در سال ۲۰۰۷ در دوران ریاست جمهوری حامدی کرزی عضویت این سازمان را به دست آورد.

هدف از ایجاد این سازمان، کمک به ارتقای رفاه مردم جنوب آسیا و بهبود کیفیت زندگی مردم در این حوزه، تسریع رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و توسعه فرهنگی در منطقه و فراهم کردن فرصت برای زندگی «شرافتمندانه» و استفاده از ظرفیت های کامل برای همه کشورهای عضو این سازمان است.

همچنین اعضای این سازمان به کشورهای عضو در راستای ارتقا و تقویت خوداتکایی، ترویج همکاری فعال و کمک متقابل در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علمی، تقویت همکاری با سایر کشورهای در حال توسعه، تقویت همکاری بین خود در مجامع بین‌المللی در مورد موضوعات منافع مشترک و همکاری با سازمان های بین‌المللی و منطقه‌ای با اهداف و مقاصد مشابه، با همدیگر کمک می‌کنند.