جهان

لی کیانگ: چین و امریکا می‌توانند در همکاری با هم به دستاوردهای زیادی برسند

لی کیانگ، نخست‌وزیر جدید چین گفته است که چین و ایالات متحده امریکا می‌توانند و باید با یکدیگر همکاری کنند. این دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر به دستاوردهای زیادی برسند.

لی که روز دوشنبه در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که شماری از مردم در امریکا در سال‌های پسین بر تبل جدایی پکن و واشینگتن می‌کوبیدند.

لی کیانگ تصریح کرد: «برای ما مهم است که اجماع مهمی که بین رییس جمهور شی جین پینگ و رییس جمهور بایدن در دیدار نوامبر گذشته به دست آمده را به اقدامات مشخص و سیاست‌های واقعی تبدیل کنیم. من می‌دانم که در سال‌های پسین، برخی در ایالات متحده نظریه جدایی از چین را جار می‌زدند. گاهی ممکن است به یک موضوع کاملا داغ در رسانه‌ها تبدیل شود. اما من نمی‌دانم که واقعا چند نفر می‌توانند از این نوع تبلیغات سود ببرند.

او در ادامه خاطرنشان کرد که براساس آمار چین، تجارت دو طرفه بین چین و ایالات متحده در سال گذشته بالغ بر ۷۶۰ میلیارد دالر بوده است که رکورد جدیدی در تاریخ به ثبت رسانده است.

نخست وزیر جدید چین تاکید کرد: چین و ایالات متحده از نظر اقتصادی از نزدیک در هم تنیده شده‌اند و ما هر دو از توسعه طرف مقابل سود برده‌ایم.

شی و جو بایدن، در ماه نوامبر سال گذشته در اندونزیا دیدار و در مورد اهمیت استراتژیک برای چین و ایالات متحده و روابط و مسایل مهم جهانی و منطقه‌ای، تبادل نظر کردند.

نخست وزیر چین با استناد به تجربیاتش، گفت که او حین کارش در شانگ‌های با مدیران ارشد شرکت‌های چند ملیتی که صحبت کرده بود، همگی نسبت به آینده چین خوش‌بین بودند و همه آنها معتقد بودند که همکاری مسیر مطمئنی برای نتایج برد-برد است.

لی کیانگ، نخست‌وزیر چین تاکید کرد: «بیشتر سال گذشته من در شانگهای کار می‌کردم، شهری که بیش از ۷۰ هزار شرکت خارجی در آنجا موقعیت دارد. بنابراین فرصت‌های زیادی برای صحبت با مدیران ارشد شرکت‌های چند ملیتی از جمله بسیاری از شرکت‌های امریکایی داشتم. همه آنها به من گفتند که آنها به آینده شانگهای و کل چین خوشبین بودند. همه آنها امیدوار بودند که همکاری بین همه کشورهای جهان را ببینند.»

او خاطرنشان کرد: «همه آنها معتقد بودند که همکاری مسیر مطمئنی است که به نتایج برد-برد منجر می‌شود. همه اینها نشان می‌دهد که چین و ایالات متحده می‌توانند و باید همکاری کند. دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر به چیزهای زیادی دست یابند. محاصره و سرکوب به نفع هیچکس نیست.»

این در حالی است که روابط پکن و واشنگتن پس از ساقط شدن بالن هواشناسی چین در حریم هوایی امریکا در ماه گذشته تنش میان دو کشور را بیش از پیش آشفته شد.