ورزش

ورزشکاران ۱۴ ولسوالی ولایت بغلان در دهنه غوری باهم رقابت کردند

پهلوانی از جملە ورزش‌های باستانی کشور ما بوده و قدمت زیادی دارد و وقتی از پهلوانی حرفی به میان می‌آید به یاد داستان‌های رستم و سهراب می‌افتیم.

با وجود آنکه این ورزش در ۲۰ سال گذشته نسبت ناامنی و جنگ در میان مردم فراموش شده بود، حالا مردم اندک اندک دوباره به آن رجوع کرده‌اند و نمایش زیبای این ورزش از ولایت شمالی و غربی کشور در صفحات اجتماعی دیده می شود.

برای زنده کردن این ورزش یک تن از پهلوانان ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان مسابقه باشکوهی را به راه انداخته است و از تمامی ولسوالی‌های این ولایت ورزشکاران و پهلوان را دعوت کرده است.

پهلوان عبدالکریم درباره هدف از این کار می‌گوید: تمامی مصارف این مسابقات را خودم پرداختم تا دوبار این ورزش را که ریشه در فرهنگ اصل کشور دارد زنده شود وقتی شروع به این کار کردیم هزاران تن برای تماشای آن آمدند.

تماشاچیان این مسابقات از کودکان گرفته تا مردم کهنسال به محل برگزاری این مسابقات آمده‌اند تا لحظاتی را به دور از مشکلات لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنند.

فیروز محمد پهلوانی که از ولسوالی جلگه به این مسابقات آمده می‌گوید که این یک فرهنگ دیرینه است و علاقمندان زیادی دارد.

در این مسابقات علاوه بر کودکان، نوجوانان، جوانان و کهنسالان با هم به مسابقه پرداختند.

اینکه چرا کشتی پهلوانی با استقبال مردم بغلان مواجه شده ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم دارد و نسل به نسل گشته تا امروز که همچنان پرطرفدار است.

در کشتی پهلوانی، کشتی گیران لباس مخصوصی به تن کرده و با کمر بند و یا دستمال کمر را سخت می‌بندند و وارد میدان می‌شوند. کشتی پهلوانی توسط یونسکو به عنوان یکی از ورزشهای قدیمی جهان به رسمیت شناخته شده‌است.

کشتی پهلوانی در دو زمان سه دقیقه ای که بین آن ۳۰ ثانیه استراحت است، برگزار می‌شود.

در کشتی پهلوانی خاک کردن حریف دو امتیاز دارد و بیرون بردن پای کشتی گیر از خط یک امتیاز دارد.

ورزش پهلوانی در اکثر کشورهای جهان نیز تاریخچه طولانی دارد. اساساً پهلوانی برای دفاع از خاک و تمامیت آن در بین جوامع رواج داشته است.

در سالیان گذشته پهلوانان مسئولیت تامین امنیت را نیز برعهده داشتند، اما با گذشت زمان و با به وجود آمدن وسایل و اسباب جنگی از اهمیت پهلوانان در میدان‌های جنگ نیز آهسته ـ آهسته کاسته شد و دیگر پهلوانان در پهلوی وسایل جنگی در جبهات جنگ نقشی نداشند.

بنابر این پهلوانی بعد از آن به حیث یک ورزش در بین مردم عرض وجود کرد و از آن تاریخ تا اکنون پهلوانان زیادی یکی پی دیگر آمدند و رفتند.