جهان

نخست وزیر بریتانیا: جلوگیری از ورود پناه‌جویان با قایقِ کوچک «اولویتِ مردم» است

سوناک نخست وزیر بریتانیا که روز گذشته در نشستی در مجلس عوام بریتانیا صحبت می‌کرد، گفت که از عبور قایق‌های کوچک پناه‌جویان از طریق کانال «مانش» به بریتانیا باید جلوگیری شود.

وی در پاسخ به انتقاد رهبر حزب کارگر بریتانیا گفت که این امر تنها یکی از اولویت‌های دولت او نیست؛ بلکه «اولویتِ مردم» است.

سوناک گفت: «توقف قایق‌ها فقط اولویت من نیست، این اولویت مردم است؛ اما موضع او (رهبر حزب کارگر) در این مورد روشن است.»

او تأکید کرد: «اما توقف قایق‌ها، آقای رییس مجلس، اولویت من نیست، این اولویت مردم است؛ اما موضع او (رهبر حزب کارگر) در این مورد روشن است. او در سخنانش می‌خواست توافق رواندا را لغو کند، به مخالفت اقدامات برای اخراج مجرمان خارجی رأی داد. آقای رییس مجلس، او حتا با اخراج از طریق پرواز مخالفت کرد. خوب، و ما می دانیم چرا؛ چون در این مورد او در مورد سوابق حقوقی خود صحبت کرد، او فقط یک وکیل چپ‌گرای دیگری است که در راه ما ایستاده‌است.»

قانون جدید از جمله‌ی سیاست‌های مهاجرتی بحث‌انگیز است که توسط دولت محافظه‌کار بریتانیا، به هدف جلوگیری از ورود پناه‌جویان با استفاده از قایق‌های کوچک به سواحل انگلیس، ارایه شده‌است. سال گذشته، دولت بریتانیا برنامه‌ای را برای فرستادن شماری از مهاجران به رواند اعلام کرد. بربنیاد این طرح، پناه‌جویان تا نهایی شدن پرونده‌های ‌شان، در این کشور افریقایی باید بمانند.

اما این سیاست دولت سوناک با انتقاد تند از سوی حزب کارگر روبه‌رو شد؛ زیرا به گفته‌ی رهبر حزب کارگر، سیاست سخت‌گیرانه‌ی حکومت محافظه‌کار کارایی نداشته و سبب افزایش شمار پناه‌جویان شده‌است.

کی‌‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر در این باره گفت: «آقای رییس مجلس، سال گذشته همین‌جا ایستاده بود و دقیقن همین سخن‌ها را می‌گفت. ما گفتیم کارایی ندارد، قانون را تصویب کردند، شمار مهاجران افزایش پیدا کرد. او نمی‌تواند بگوی کهد مردم را به کجا بر می گردانند؛ زیرا ۱۴۰ میلیون پوند در رواندا خرج کردند و جواب نداد، آنها نمی توانند بگویند که چگونه مردم را بر می گردانند؛ زیرا صحبت‌های بیش‌تر، ترفندهای بیش‌تر و وعده‌های بیش‌تر قرار است همه را شکسته سازد.»

سال گذشته، ۴۵ هزار تن با قایق‌های کوچک از راه کانال مانش وارد بریتانیا شدند.

نخست وزیر بریتانیا گفته‌است که یافتن راهِ حل برای این مشکل، یکی از اولویت‌های اصلی دولت اوست.

او هم‌چنان گفته‌است که حکومتش سالانه بیش از ۲ میلیارد پوند را برای اسکان این پناه‌جویان هزینه می‌کند.