افغانستان

روایت شاهدان عینی از درگیری مرزی امروز طالبان با مرزبانان ایرانی

منابع محلی در ولایت نیمروز از برخورد یک موشک که از خاک ایران شلیک شده بود خبردادند و می‌گویند که نیروهای مرزی وو کشور باهم درگیر شده‌اند.

گفته می‌شود که در درگیری مرزی در پل ابریشم میان طالبان و پولیس مرزی ایران یک طالب زخم برداشته است.

منابع می‌گویند که این درگیری هنگامی رخ داد که یکی از افراد طالبان می‌خواست از مرز بگذرد و به ایران برود.

منبعی که کارمند یکی از موسسات در مرز ابریشم است به آمو می‌گوید که حوالی ساعت ۲ ظهر روز یکشنبه میان نیروهای مرزی ایران و طالبان درگیری رخ داد که در نتیجه ان یک تن از نیروهای مرزی طالبان زخمی شد.

وی میفزاید ، درگیری زمانی رخ داد که یکی از نیروهای مرزی طالبان از خط مرزی ( نقطه صفری مرز) عبور کرده طرف ایران میرفت ، نیروهای مرزی ایران بر وی شلیک کردند و اورا زخمی ساختند.

این منبع گفت: پس از این حادثه میان نیروهای مرزی هر دو طرف شلیک‌های هوایی و زمینی رد و بدل شد و نظم مرز بر هم خورد و تمامی کارمندان موسسات و ادارات دولتی رخصت شدند مرز به روی رفت و آمد مردم نیز مسدود شد.

منبع دیگری به آمو می‌گوید که حوالی ساعت ۲ بعد از چاشت یک انفجار به گوش رسید گویا راکت بود که از آن طرف مرز به خاک افغانستان برخورد کرد. من به پشت بام رفتم دیدم که دود غلیظ به هوا رفته بود داخل لوا را نگاه کردم، طالبان تانک‌ها را روشن کردند، داخل ماشین‌های رنجر سوار بودند و برای رفتن به مرز آمادگی می‌گرفتند.

مفتی حبیب‌الله الهام، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در نیمروز می‌گوید که درگیری مرزی رخ نداده است این رویداد تیراندازی بود و تلفات نداشت.

گل محمد قدرت، سخنگوی پولیس طالبان در نیمروز به رسانه‌ها گفت که امروز حوالی ساعت ۲ در گدر عبدالرحمن درگیری مرزی رخ داده است که بدون تلفات پایان یافت.

او می‌گوید که در نتیجه برخورد یک موشک به خاک افغانستان این درگیری آغاز شد و تقریبا ۳۰ دقیقه ادامه داشت. اما به کسی آسیب نرسیده است.

او درباره اما نمی‌خواهد در مورد علت درگیری به رسانه‌ها چیزی نگفت.

پس از تسلط طالبان در افغانستان مرز ابریشم هر از گاهی گواه جنگ‌های مرزی بوده که گاها تلفاتی نیز در پی داشته است.

روز هشتم ماه حوت نیز طالبان در همین مرز با نیروهای پولیس مرزی ایران درگیر شدند و مرز ابریشم بسته شد.