بازرگانی

کمبود برق در غور: باشندگان غور در ۲۴ ساعت تنها ۴ ساعت برق دارند

شماری از باشندگان شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور از نبود برق در این ولایت شکایت دارند و می‌گویند که در یک شبانه روز تنها ۳ تا ۴ ساعت، آن هم از طرف شب برق دارند.

عبدالغفور احمدی، یکی از باشندگان شهر فیروزکوه با انتقاد از مسؤولان حکومت‌های گذشته می‌گوید که در ۲۰ سال نظام جمهورت و سرازیر شدن پول‌های هنگفت، هیچ‌گونه کاری برای تأمین انرژی برق این ولایت انجام نشده‌است و آنان هنوز هم با هزینه‌های گزافی از برق جنراتور استفاده می‌کنند.

او به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «در نظام جمهوریت تمام پولی که سرازیر می‌شد، از سوی یک تعداد مافیا حیف‌ومیل می‌شد و از همین‌رو به وضعیت مردم و پیش‌رفت ولایت‌های دور افتاده هیچ توجهی نشده‌است.»

احمدی ادامه داد که مردم غور بارها برای تأمین انرژی برق و ساخت جاده اعتراض‌های گسترده را راه‌اندازی کردند؛ ولی تا هنوز هیچ نتیجه‌ای نداده و آنان هم‌چنان در تاریکی به سر می‌برند.

برخی نخواستند که برای مردم غور برق تأمین شود

عبدالغفار جلیلی، یکی دیگر از باشندگان غور به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «هرچند دولت گذشته کار ساخت بند برق پوزلیچ را با ظرفیت پنج میگاوات در شرق شهر فیروزکوه آغاز کرد؛ اما مدتی نگذشته بود که کار این پروژه‌ی حیاتی متوقف شد و پنج میگاوات برق خورشیدی جای‌گزین آن شد که کار این پروژه نیز به دلایلی که تاهنوز مشخص نشده، متوقف مانده است.»

او در ادامه با اشاره به دادخواهی مردم غور برای ساخت جاده و تأمین برق افزود: «برخی نخواستند که برای مردم غور برق و سرک ساخته شود. متأسفانه این پروژه‌ها که نیاز اشد مردم بود، متوقف شدند و نیمه کاره باقی ماندند و شرکت‌های قرارداد کننده نیز فرار کردند.»

باشندگان غور هم‌چنان می‌گویند که به دلیل نبود برق، هیچ کارخانه‌ای در این ولایت فعال نیست و مردم نیز با مشکل بی‌برقی روبه‌رو هستند.

آنان از اداره‌ی طالبان می‌خواهند تا شرکت‌های فراری این پروژه را شناسایی و آنان را به‌خاطر خیانت ‌شان مجازات کنند.

عزت‌الله احمدی، مهندس در پروژه‌ی ساخت بند برق پوزلیچ می‌گوید که کار ساخت این پروژه بیش از ۱۷ درصد پیش‌رفت داشته‌است که به دلیل اختلاف بین شرکت روس الکترو و دست به دست شدن این پروژه، کار اِعمار آن متوقف و شرکت قرار داد کننده با پول هنگفتی از افغانستان فرار کرد.

احمدی گفت: «متأسفانه بی‌توجهی مسؤولان وقت و جنجال‌هایی که در بین شرکت روس الکترو و یک شرکت دیگر بود، باعث شد که شرکت روس الکترو با ۶۰۰ هزار دالر از پول این پروژه فرار کند و به روسیه برود.»

با این حال، طالبان در ولایت غور مسؤولان حکومت پیشین را به فساد متهم می‌کنند و می‌گویند که به دلیل حیف‌ومیل پول پروژه‌های توسعه‌ای، هیچ کاری برای باشندگان این ولایت انجام نشده‌است.

یک مسؤول طالبان در اداره‌ی برشنای غور به تلویزیون آمو می‌گوید: «در حکومت گذشته، فساد بسیار بود و هیچ توجهی به وضعیت مردم نشده‌است. ما در غور نه برق داریم و نه سرک. سال‌ها است که کار بند برق پوزلیچ نیمه کاره مانده و دیگر اینکه قرار بود برق خورشیدی هم ساخته شود که متأسفانه او هم به سرنوشت بند برق پوزلیچ روبه‌رو شد و تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته‌است.»

به گفته‌ی این مسؤول طالبان، هزینه‌‌ی ساخت بند برق پوزلیچ که پنج میگاوات برق تولید می‌کرد، بیش از ۱۵ میلیون دالر بود که به دلیل فساد گسترده‌ی نظام جمهوریت، این پول به تاراج رفته‌است.

مسؤ‌ولان محلی طالبان در ولایت غور هم‌چنان می‌افزایند که تأمین انرژی برق و داشتن جاده، یکی از نیازهای اساسی مردم این ولایت است که تاهنوز به آن دست نیافته‌اند.

بربنیاد گفته‌های باشندگان و مسؤولان محلی طالبان در ولایت غور، آنان در شبانه روز ۳ تا ۴ ساعت از انرژی برق جنراتورهای دیزلی استفاده می‌کنند که هر کیلو وات آن برای مردم و نهادهای دولتی ۲۵ تا ۳۵ افغانی هزینه دارد.