بازرگانی

سه‌شنبه بازار ولسوالی گل تپه‌ی کندز ؛ بازاری با بیش از ۴۰ سال پیشینه

شماری از باشندگان ولسوالی گل تپه‌ی ولایت کندز از نبود بازار مناسب برای داد و ستد شکایت کرده و می‌گویند که از سال‌ها به این‌سو با این مُعضل روبه‌رو هستند.

به گفته‌ی آنان، سه‌شنبه‌ها، بازرگانان و فروشندگان از مرکز و ولسوالی‌های کندز و مردم محل از گوشه و کنار ولسوالی گل تپه برای تأمین نیازهای ‌شان به محل مشخصی آمده و در فضای باز معامله می‌کنند.

سیّد محمد، یکی از باشندگان ولسوالی گل تپه‌ در کندز می‌گوید که بیش از ۴۰ سال می‌شود که آنان با مشکلات فراوان مواجه هستند و هیچ‌کس به این مشکلات‌ آنها رسیدگی نمی‌کند.

به گفته‌ی وی، با وجود نبود مراکز بهداشتی، برق، جاده، آبِ آشامیدنیِ بهداشتی، آنان به بازار مناسب نیز دست‌رسی ندارند و در فضای باز با مشکلات زیاد معاملات خود را انجام می‌دهند.

او افزود: «۴۰ سال است ما مردم زیر اثر حکومت‌ها به دل خود زندگی نکردیم. اگر به دل خود زندگی می‌کردیم، حالا وضعیت بازار و منطقه‌ی ما این‌گونه نمی‌بود، حکومت‌ها آمدند و رفتند و هیچ خدمتی برای ما انجام نداده‌اند. هر کسی که در افغانستان حکومت کرده‌، فقط به فکر جیب خود بوده‌است.»

باشندگان ولسوالی گل تپه‌ی کندز همچنان می‌گویند که کودکان آنان از آموزش باز مانده‌اند و نه در گذشته و نه حالا، هیچ‌کس برای حل مشکل آنان اقدام نکرده‌است.

مردم محل می‌گویند که پیشینه‌ی این بازار به بیش‌از ۴٠ سال می‌رسد و از زمان حکومت محمد داؤود خان، این بازار همین گونه بوده و تا حال تغییری نکرده‌است و در گذشته مسیر شیرخان بندر از اینجا می‌گذشت.

حاجی حسین، یکی از باشندگان گل تپه می‌گوید که در زمان محمد ظاهر شاه، مسیر شیرخان بندر از بازار ولسوالی گل تپه می‌گذشت که پُل بزرگ میان این ولسوالی و آن‌سوی دریا وجود داشته‌ و از این منطقه به‌حیث بندر بازرگانی استفاده می‌کردند.

به گفته‌ی او، از این بندر فرآورده‌های کشاورزی دو کشور (افغنستان و تاجیکستان) صادر و وارد می‌شد و شهروندان خارجی نیز برای خرید اشیای قیمتی به این بندر می آمدند.

حاجی حسین در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت: «از این بندر خودم گوسفند، پوست قره‌قل برده سودا کردیم، اینجا بندر کلان بود که ما مردم در آنجا تجارت داشتیم.»

باشندگان ده‌ها روستا در دو طرف دریای کندز، از بازار موسوم به سه شنبه بازار برای رفع نیازمندی‌های زندگی شان، هفته‌ی یک‌بار با استفاده از قایق به این بازار می‌آیند.

بازار ولسوالی گل تپه از سال ۱۳۶۲ تا حال همانند گذشته بوده‌است

مولوی عبدالاحد، یکی از باشندگان ولسوالی گل تپه در مورد پیشینه‌ی بازار این ولسوالی که موسوم به سه شنبه بازار است، می‌گوید: «من ۵۷ سال سن دارم و عُمرم در همین جا گذشته‌است. این بازار از سال ۱۳۶۲ تا حال، مثل سابق مانده‌ا‌ست که در جریان جنگ و انقلاب‌ها به چند بخش تقسیم شد؛ اما بعد از سال ۱۳۷۵ تا حال در همین منطقه بوده و یک قسمت این بازار را هم دریا برده‌‎است.»

در همین حال، باشندگان این ولسوالی خواستار بازسازی بازار، مکتب، مراکز بهداشتی و جاده هستند که تا کنون به آنها دست‌رسی ندارند.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۴ اشرف غنی رییس جمهور پیشین، در جریان سفر به کندز، سه ولسوالی جدیدِ آقتاش، گل تپه و کل‌باد را در تشکیلات این ولایت اعلام کرد؛ اما به دلیل ناامنی و تسلط طالبان در آن زمان در این ولسوالی‌، باشندگانِ این ولسوالی از خدمات عامه بی‌بهره ماندند.