افغانستان

طالبان: ازدواج سنی با شیعه جواز ندارد

مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان در مسجد های بلخ  گفته‌اند که بربنیاد شریعت، شیعیان حق ازدواج با دختران و زنان حنفی مذهب را ندارند.

طالبان مراسم ازدواج یک دختر سنی مذهب با پسر شیعه را برهم ریختند

بهار جعفری، عروسی است که چند روز پیش مراسم عروسی او توسط مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان برهم زده شد.

بهار جعفری سنی مذهب است و با پسری از قوم شیعه ازدواج کرده‌است. او می‌گوید: «ما از گذشته با قوم شیعه خویشاوندی داشتیم و روی همین روابط من هم با پسری از قوم شیعه نامزد شدم و چند روز پیش مراسم عروسی ما در یکی از هوتل‌های شهر مزارشریف برگزار شد. در جریان محفل، یک‌باره مأموران امر به معروف آمدند و گفتند که ازدواج شیعه و سنی جواز ندارد و هرچه زودتر این عروسی فسخ شود.»

او می‌افزاید که مراسم ازدواج او بر هم خورد،خود و همسرش با مهمانان همه فرار کردند.

این تازه عروس می‌گوید که با وجود مخالفت طالبان و از بین بردن محفل شان، میان خانواده‌های آنان هیچ‌گونه اختلاف نظر وجود ندارد.

باشنده گان بلخ می گویند که امامان در مسجد ها به مردم ابلاغ کرده‌اند که ازدواج اهل تسنن و اهل تشیع جواز ندارد.

اما عالمان دین و فعالان اجتماعی سخت مخالف تعصبات مذهبی در زمینه‌ی ازدواج استند و خواهان رفع این روی‌کرد اختلاف‌آمیز استند و آن را میراث باورهای سنتی می‌دانند تا مسایل اعتقادی و دینی.

کامله صدیقی، فعال جامعه‌ی مدنی در بلخ باورمند است که مخالفت با ازدواج پیروان مذهبِ تسنن و پیروان مذهب شیعه در میان خانواده‌ها، یک باور غلط سنتی است.

به باور خانم صدیقی در حقوق زنان در قرآن کریم، هیچ‌گاه نسبت به ازدواج پیروان اهل سنت با یک اهل شیعه تأکید نشده؛ بلکه ازدواج میان پیروان اهل کتاب مُجاز دانسته شده‌است.

ازدواج شیعه و سنی جایز است

فقر فرهنگی، کم‌بود سواد و نا آگاهی کامل از دین، از مواردی است که بیش‌تر سبب مخالفت در ازدواج میان مذاهب می‌شود و وظیفه‌ی عالمان دین است که در این مورد میان مردم تبلیغ درست کنند تا سوءتفاهم از میان برداشته شود.

سیّد حسینی، یکی از عالمان اهل تشیع بر این باور است که نه‌تنها ازدواج جوانان شیعه و سنی مشکل ندارد؛ بلکه جایز است.

سیّد حسینی به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که مذاهب حنفی، شافعی، حنبلی و جعفری همه برای یک خدا سجده می‌کنند و نماز خواندن با دست باز و بسته، هیچ‌گونه امتیازی نزد خداوند نیست؛ بلکه اخلاص و تقوا مهم است.

وی با استناد به قرآن کریم می‌گوید که وقتی افراد مؤمن از سوی خداوند برادر خطاب شده‌‌اند، پس برتری و ممانعت بر معامله‌ها و پیوند های‌شان وجود ندارد.

رجب و گل‌اندام زوجی شیعه و سنی هنوز هم در زندان استند

گل اندام، یکی از قربانیان این رواج ناپسند است که مدت ۹ ماه می‌شود همراه با شوهرش در بند طالبان به سر می‌برد.

یکی از نزدیکانِ رجب شوهر گل‌اندام، در رابطه به زندانی شدن گل‌اندام و رجب می‌گوید: «گل‌اندام از قوم پشتون است و رجب از قوم هزاره. آنها ۱۵ سال پیش ازدواج کردند؛ در حالی‌ که خانواده‌های شان با این ازدواج مشکلی نداشتند؛ اما خانواده‌ی گل‌اندام در این مدت ۱۵ سال همیشه برای آنها درد سر بوده‌است.

آنها ۴ فرزند دارند و پس از تسلط طالبان بر افغانستان می‌خواستند به پاکستان فرار کنند، اما از سوی طالبان به کمک خانواده‌ی گل‌اندام بازداشت شدند.

این منبع علت اصلی در بند بودن گل‌اندام و رجب را اختلاف مذهبی دانسته و می‌گوید که خانواده‌ی گل‌اندام می‌خواهند دخترشان را دوباره به خانه ببرند؛ اما گل‌اندام راضی نیست.

در همین حال، طالبان هم مخالف ازدواج این دو قوم شده و می‌گویند که فرزندان گل‌اندام و رجب ناجایز هستند و این نکاح از نگاه شریعت جایز نیست.

حسن، برادر رجب که قضیه‌ی برادر و همسربرادرش را پی‌گیری می‌کرد، چند روز پیش توسط افراد مسلح ناشناس در بلخ به قتل رسید.

در همین حال آگاهان مسایل اجتماعی می‌گویند که ازدواج میان افراد دو مذهب مختلف به پیمانه‌ی ضروری است که باید مشمول نصاب آموزشی در مکتب‌ها و مدارس گردد تا باورهای کودکان و نوجوانان که در بستر فرهنگی متعصبانه رشد می‌کنند، تغییر کند.

در همین حال، یک منبع نزدیک به ریاست ارشاد، حج و اوقافِ طالبان در بلخ به آمو می‌گوید که تا هنوز از طرف اداره‌ی طالبان، نامه‌ای به‌خاطر منع ازدواج سُنی با شیعه صادر نشده‌‌است؛ اما توسط مسؤولان ولایتی امر به معروف طالبان‌ به مساجد گفته شده که مانع ازدواج زوج‌های خلاف مذهب شوید.

اداره‌ی امر به معروف طالبان در ولایت بلخ می‌گوید که امارت اسلامی (اداره‌ی طالبان) دستور داده‌است که تا زمانی که داماد تذکره سُنی نداشته باشد، ازدواج او با دختر اهل تسنن جواز ندارد.

قابل یادآوری است که مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان از طریق مساجد تبلیغ نموده و گفته‌اند که شیعیان براساس شریعیت، حقِ ازدواج با دختران و زنان حنفی مذهب را ندارند. این مأموران طالبان هشدار داده‌اند که اگر چنین اتفاقی بیفتد، طالبان آنان را مجازات می‌کنند.