افغانستان

کاردار سفارت ناروی: به زنان و دختران اجازه دسترسی کامل به آموزش و کار داده شود

پال کلومان بکر، کاردار سفارت ناروی برای افغانستان در دیدار با طالبان خواستار اجازۀ دسترسی کامل زنان به آموزش و کار شده است.

پال کلومان بکر, در تویترش نگاشته است که با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان و دین‌محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان دیدار کرده است و از آنان خواسته است که به زنان و دختران اجازۀ دسترسی کامل به کار و آموزش داده شود.

اما وزارت خارجه طالبان می‌گوید که کاردار سفارت ناروی برای افغانستان در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته است که کشورش برای به روابط بلند مدت با افغانستان و مشارکتت افغان‌ها متعهد است و به گفته او ناتروی با شرکای بین‌المللی برای تعامل سیاسی با افغانستان همکاری خواهد کرد.

ضیا‌ احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است که کاردار سفارت ناروی برای افغانستان در این دیدار بر کمک‌های بشردوستانه، مسایل امنیتی و گسترش همکاری و امور سیاسی صحبت کرده‌اند.

وزارت خارجه طالبان گفته است که در امیرخان متقی در این دیدار فشار بر طالبان را بی فایده خوانده و بر ادامه تعامل و همکاری کشورها با طالبان تاکید کرده است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت این گروه با گذشت هر روز محدودیت‌ها را بر دختران و زنان افزایش داده است.

پیش از این وزارت خارجه امریکا گفته بود که طالبان با وضع محدودیت‌ها بر زنان از به مشروعیت رسیدن دورتر می شوند.

طالبان در ۳۰ قوس سال روان هجری خورشیدی، همه مرکزهای تحصیلی را به روی دختران بستند. هر چند این اقدام طالبان با واکنش‌های گسترده جهانی رو به رو شد اما این گروه ۴ روز پس از آن، کار زنان در موسسات غیردولتی را ممنوع اعلام کرد.