زنان

انتقاد زنان معترض به «انعطاف پذیری» سازمان ملل در برابر طالبان

پس از سفر امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل به افغانستان و گفت‌وگو با شماری از مقامات طالبان در مورد برداشتن محدودیت‌ها از سر راه زنان، حالا زنان معترض دیدار این هیئت را گرایش این سازمان برای به رسمیت شناختن این گروه تعبیر می‌کنند.

زنان معترض افغانستان با راه‌اندازی یک کارزار تحت عنوان«طالبان جنایت می‌کنند، سازمان ملل حمایت می‌کند» از انعطاف پذیری این سازمان در مقابل طالبان انتقاد کرده و آن را همدستی این سازمان با طالبان می‌دانند.

دسترسی زنان به حقوق‌شان تنها خواسته مردم افغانستان نیست

حنیفه سلطانی یکی از زنان معترض که در این کارزار سهم گرفته می‌گوید: «نمی‌دانم چرا معاون سازمان ملل از طالبان توقع داشته که روزی این گروه به رسمیت شناخته شوند و زنان بتوانند به حقوق‌شان دسترسی پیدا کنند. درحالی که خواست زنان معترض و مردم افغانستان تنها دسترسی زنان به حقوق شان نیست.»

او ادامه داد: «مردم افغانستان هرگز نمی‌خواهند که این گروه تروریستی بر آنان حاکم باشند ما از سازمان ملل و کشورها می‌خواهیم تا تحریم‌های شدیدی را به این گروه وارد کنند و در فکر نجات مردم که نزد این گروه تروریستی گروگان مانده‌اند باشند.»

سلطانی می‌افزاید که سازمان ملل باید برای تشکیل یک حکومت همه شمول و فراگیر که براساس آرای مردم انتخاب شود تلاش کند.

ژولیا پارسی یکی از زنان معترض است که از رویکرد سازمان ملل با طالبان انتقاد می‌کند.

پارسی می‌گوید که طالبان یک گروه تروریستی است و سازمان ملل نباید با این گروه از انعطاف کار گیرد.

او ادامه داد: «گرایش سازمان ملل برای به رسمیت شناختن طالبان همدستی با این گروه است مرگ به حامیان طالبان.»

سفر یک مقام دیگر سازمان ملل به کابل

به دنبال پایان سفر امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل به افغانستان مارتین گریفتیس، رئیس اداره هماهنگی کمک‌های بشر دوستانه ملل متحد در راس یک هیئت روز دوشنبه به افغانستان رسید. این دومین مقام بلند پایه سازمان ملل که در جریان یک هفته به افغانستان سفر می‌کند.

مارتین گریفتیس نیز در مورد برداشتن محدودیت بر آموزش وکار زنان با سران طالبان گفت‌وگو کرده است.

معاون سرمنشی ملل متحد در ملاقات ناوقت روز دوشنبه با مقامات حکومت طالبان در کابل نگرانی خود را از محدودیت بر آموزش و کار دختران و زنان مطرح کرد.

لیلا بسیم یکی از زنانی معترض در مورد دیدارهای مقام‌های سازمان ملل با طالبان اظهار نگرانی می‌کند: «در این مدت حاکمیت گروه طالبان نمایندگان سازمان ملل با سران طالبان نشستند در مورد آینده حکومت طالبان و چگونگی حکومت این گروه صحبت‌هایی داشتند. درحالی که مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران از حقوق اساسی‌شان توسط همین گروه محروم هستند ودر انزوای خانگی بسر میبرند.»

او تاکید کرد که سازمان ملل با چنین سیاست‌هایی نشان داد که یک نهاد باج بگیر و در خدمت ابر قدرت‌ها است.

بسیم گفت: «من بعنوان یک زن (از افغانستان) صمیمانه از نهادهای حقوق بشری وکشورهای حامی حقوق زن سکوت شان را در برابر جنایات طالبان بشکنند تا یکبار دیگر تاریخ شاهد جنایت بشری دریک جغرافیا بنام افغانستان نباشد.»

این درحالی است که وزارت خارجه آمریکا به تازگی گفته است که آنان در برابر اعمال ضد بشری طالبان خاموش نخواهند ماند و برای مانع شدن بخورد های ضد بشری این گروه از از تمامی ابزارها استفاده خواهند کرد.